A kétszeres világbajnok szerint a pilóták egyre kevesebb szabadsággal rendelkeznek a versenyzés során, és ez 2026-tól sem lesz jobb.

Fernando Alonso aggodalmának adott hangot a Forma–1 jelenlegi helyzetével kapcsolatban, ugyanis szerinte a száguldó cirkusz túlságosan automatizálttá vált, és a 2026-os szabályváltozások sem feltétlenül hoznak majd pozitív fordulatot ebben a tekintetben.

A 2025-ös Azeri Nagydíj hétvégéjén a kétszeres világbajnok nosztalgiával emlékezett vissza azokra az időkre, amikor a pilótáknak nagyobb mozgásterük volt a versenyautók irányításában.

"Meg kell várnunk, hogy milyenek lesznek az autók jövőre, és mennyire lesz nehéz vagy könnyű vezetni őket. De igen, hiányoznak azok az idők, amikor több szabadságunk volt a pilótafülkében" – fogalmazott az Aston Martin versenyzője.

Az egykori Ferrari-pilóta különösen a 2009-es szezont emelte ki pozitív példaként, amikor a Forma–1-ben először jelent meg a hibrid technológia a KERS (kinetikus energiavisszanyerő rendszer) formájában.

"Hat másodpercnyi hibrid teljesítményt használhattunk fel tetszés szerint. Nem mindig ugyanazokon az optimális helyeken alkalmaztuk – az csak időmérőn volt így. A futamon különböző stratégiákat játszottunk ki, hogy előzhessünk vagy védekezhessünk a mögöttünk lévő autókkal szemben" – idézte fel Alonso.

A spanyol versenyző különösen szkeptikus a DRS utódjával kapcsolatban. Az aktív aerodinamikai elemek, köztük az "X-Mode" és "Y-Mode" bevezetése szerinte nem feltétlenül jelent majd előrelépést. "Az autó automatikusan vált az egyik vagy másik üzemmódba, és az energia felhasználása nagyjából ugyanúgy történik majd, mint idén" – magyarázta.

Alonso attól tart, hogy a 2026-os szabályváltozások akár "kínos" helyzetbe is hozhatják a királykategóriát, bár a Nemzetközi Automobil Szövetség igyekszik eloszlatni ezeket az aggodalmakat.