A tengerentúli együléses csúcskategória pontelosztása sokak szerint nem volt eléggé méltányos, és ez korábban többször is hozzájárult ahhoz, hogy bizonyos pilóták esetleg elessenek attól, hogy próbára tehessék tudásukat a Forma–1-ben.
Bár az tény, hogy az FIA rendszere elsősorban az F1 európai központú juniorszériáit részesíti előnyben, egy IndyCarhoz hasonló színvonalú sorozatnak talán valóban több elismerés járna, már ami a kiosztott licencpontokat illeti. Az elmúlt évek kritikái után most viszont történt némi előrelépés a témában.
A szövetség ugyan továbbra is a bajnokság első tíz helyezettjét jutalmazza pontokkal, de a 3. helytől a 9.-ig mindenki többet kap a licencére. Az IndyCart megnyerő versenyző továbbra is 40-nel gazdagodik, a második pedig ugyanúgy 30-cal, de mögöttük a harmadik már 25-öt kap, majd 20-15-10-8-6-3-1 arányban folytatódik tovább a lista.
Ezzel a változtatással a sorozat tehát feljebb lép egy szintet, hiszen így egyértelműen az F3 elé kerülnek, miközben az F2 továbbra is több pontot ad a tehetséges fiataloknak. Hogy mindez így van-e rendjén, azt mindenki maga döntheti el, de az tény, hogy a múltban a licencpontok hiánya például többször is megakadályozta, hogy Colton Herta debütálhasson az F1-ben.
Az amerikai versenyzőt az AlphaTauri akarta leigazolni még 2023-ban, de mivel csak 32 pont volt a neve mellett a szükséges 40 helyett, így végül nem került sor a bemutatkozására. Érdekesség, hogy ha már 2019 és 2021 között is ez a rendszer élt volna, akkor Herta az ezen időszak alatt megszerzett 48 szuperlicencpontjával „alkalmas” lett volna a Forma–1-re.
Ez a mostani módosítás ugyanakkor már nem segít neki, hiszen az amerikai pilóta az idei év végén elhagyta az IndyCart, hogy a Cadillac F1-es tesztpilótája legyen, miközben a következő szezont már az F2-ben fogja teljesíteni abban a reményben, hogy 2027-ben esetleg bemutatkozhat a királykategóriában is.
Érdekesség még, hogy az IndyCarban jelenleg csak négyen vannak (Alex Palou, Scott Dixon, Pato O'Ward, Scott McLaughlin), akik az elmúlt három szezonban megszerzett pontjaik alapján rögtön versenyezhetnének az F1-ben, és ez akkor sem változna, ha a most bejelentett pontrendszert visszamenőlegesen alkalmaznánk.
A választóvonal alatt egyébként pont Herta lenne a maga 39 pontjával, ami azt jelenti, hogy egy F1-es szabadedzésen való részvétellel megszerezhette volna a szükséges 40-et, és akkor akár már idén debütálhatott volna a szériában. Fontos persze hozzátenni, hogy mindez csak elméleti játék, Hertának pedig jövőre jól kell teljesíteni az F2-ben ahhoz, hogy utána esélye legyen a debütálásra.
-crop-1200x800_640x427.jpg)