A Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) elnökválasztása előtt néhány héttel egyre világosabbá válik, hogy Mohammed bin Szulajm újabb négy évre megőrzi pozícióját – méghozzá kihívó nélkül. A 2021 decemberében hivatalba lépett emírségi sportvezető már tavasszal jelezte, hogy indul a második ciklusért, és úgy tűnik, semmi nem állhat az útjába.
Bár az elmúlt hónapokban több név is felmerült lehetséges ellenjelöltként – köztük az amerikai Tim Mayer, a svájci Laura Villars és a belga Virginie Philippot –, a FIA saját szabályrendszere gyakorlatilag ellehetetleníti, hogy bárki érdemben versenybe szálljon vele. A választási előírások szerint ugyanis minden elnökjelöltnek hét alelnököt kell megneveznie, akik a világ hat régióját képviselik. Ezeket a neveket kizárólag a Motorsport Világtanács által jóváhagyott listáról lehet kiválasztani.
A gond ott kezdődik, hogy a dél-amerikai régióból mindössze egyetlen név szerepel a hivatalos listán: a brazil Fabiana Ecclestone, aki nem mellesleg bin Szulajm jelenlegi csapatának tagja. Ez azt jelenti, hogy más jelölt nem tud teljes listát összeállítani, így automatikusan kiesik a versenyből.
Robert Reid, aki áprilisban mondott le a sportért felelős alelnöki posztról, élesen bírálta a rendszert. „Papíron demokratikusnak tűnik, de valójában belülről zárja be az ajtót. Ez nem demokrácia. Nem szokatlan, de ettől még nem igazságos” – fogalmazott, majd hozzátette, hogy a jelenlegi struktúra inkább az engedelmességre, mint a konszenzusra épül.
A helyzetet tovább bonyolítja, hogy a Motorsport Világtanács tagjelöltjei között szerepel a Costa Rica-i Daniel Coen is, akinek alkalmasságát többen megkérdőjelezik, mivel hazája nem rendez nemzetközi motorsport-eseményeket – ez pedig alapfeltétel lenne. Coen bin Szulajm jelöltje Észak-Amerika képviseletére.
Az FIA alapszabálya ugyan elvileg garantálja az átláthatóságot, a pártatlanságot és az egyenlő bánásmódot, a gyakorlatban azonban egyre több kritika éri a szervezetet. Az elmúlt két év közgyűlései során több olyan módosítást is elfogadtak, amelyek a hatalom koncentrálását segítik elő. Az osztrák autóklub, az OAMTC például egyenesen „a demokrácia sötét időszakáról” beszélt.
Az FIA Szenátusa – amely szintén bin Szulajm befolyása alatt áll – idén nyáron olyan jogkört kapott, amely lehetővé teszi, hogy két tagot közvetlenül delegáljon a Motorsport Világtanácsba. Ez a lehetőség kizárólag a hivatalban lévő elnök számára adott, így további akadályt jelenthet az új jelöltek számára.
A szervezet belső feszültségeit jól mutatja, hogy az elmúlt hónapokban több vezető is távozott. Tim Mayer mellett lemondott a versenyigazgató Niels Wittich és a főigazgató Natalie Robyn is. Mayer nyíltan bírálta bin Szulajmot, „vezetői kudarcot” és „félelemre épülő uralmat” emlegetve, míg Robyn szerint az FIA „komoly szerkezeti problémákkal” küzd. Bin Szulajm minden vádat visszautasított.
Reid szerint a távozása mögött az állt, hogy „a szervezet irányítása egyre inkább szétesett, és a problémák felvetésére tett kísérletek rendre falakba ütköztek”. Ha mindez igaz, kevés jel utal arra, hogy a következő ciklusban érdemi változás történne.
A motorsport világában egyre többen aggódnak amiatt, hogy az FIA elveszíti a sorozatok, promóterek és gyártók bizalmát. Reid úgy fogalmazott: „A központosított irányítás hatékonynak tűnhet, de valójában törékeny. Az engedelmességre épülő rendszerek mindig erősnek látszanak – egészen addig, amíg össze nem omlanak.”
