A 2026-ban életbe lépő új Forma–1-es szabályrendszer komoly kihívások elé állítja a gyártókat és a csapatokat. A változások mértéke akkora, hogy még mindig számos kérdés vár tisztázásra, és ezek hatással vannak az autók különböző területeinek fejlesztésére. A fékrendszerek szállítójaként a Brembo közvetlen közelről követi az eseményeket, és jól látja, mennyire eltérő megközelítést alkalmaznak a csapatok.
Különböző filozófiák ütközése
A *The Tech Formula* műsor vendégeként Mario Almondo, a Brembo Performance operatív igazgatója részletezte a háttérben zajló folyamatokat.
„Minden istálló más-más filozófiát és szimulációs irányt követ. Sokkal inkább, mint korábban, most valóban eltérő fejlesztési utak bontakoznak ki. Természetesen nem árulhatjuk el egyiküknek sem, mit csinálnak a többiek. Egy év elteltével majd elkezdenek közelíteni egymáshoz, de a kezdetekben biztosan nem lesz egységes a kép” – mondta.
A szakember szerint a legnagyobb kérdés, hogyan kezelik majd a csapatok az energiagazdálkodást.
„Ha valaki rögtön megtalálná a helyes megoldást, könnyedén megnyerhetné az első négy-öt futamot. Jelenleg azonban mindenki késlelteti a döntéseit, mert rengeteg a bizonytalanság” – tette hozzá.
Az egyik legnagyobb ismeretlen a Pirelli új abroncsainak tapadása, amely alapjaiban határozza meg a kanyarsebességet, a köridőket és ezzel együtt az akkumulátor energiafelhasználását. A gumik fejlesztéséhez a gyártónak a lehető legpontosabb aerodinamikai adatokra van szüksége a csapatoktól, miközben az istállók éppen a gumik karakterisztikáját szeretnék ismerni, hogy meghatározhassák a megfelelő koncepciót. Ez az ördögi kör egyelőre csak feltételezésekre építve oldható fel.
„Az abroncsok teljesen újak lesznek, és nem tudhatjuk előre, miként hatnak majd az aerodinamikára. A szimulációink 99 százalékos pontosságúak, de ha az alapjuk bizonytalanság, akkor könnyen komoly hibákhoz vezethetnek. Nagy eltéréseket látunk, ugyanis az aerodinamika, a gumik, az energiamenedzsment – minden csak hozzávetőleges. Józan ész alapján kell meghoznunk a legjobb feltételezéseket” – fogalmazott Almondo.
Hőmérsékleti kihívások
A Brembo szakembere külön felhívta a figyelmet a fékrendszereknél várható nehézségekre is, az új energiamenedzsment-rendszerek ugyanis a fékhasználatot is befolyásolják.
„A hátsó tengelyen a regeneratív fékezés hozzájárulása jóval nagyobb lesz, mint eddig. Ez viszont újabb problémát szül. Bizonyos pályákon és kanyarokban előfordulhat, hogy szinte kizárólag a hibrid rendszerrel fékeznek hátul, így a féktárcsák alig melegszenek fel. A következő kanyarban azonban akár maximálisan igénybe kell venni őket. Ezeket a hirtelen hőmérséklet-változásokat nagyon nehéz lesz kezelni” – zárta gondolatait Almondo.