Motorsport.hu|2025. 10. 02. 09:01
Christian Horner 100 millió dolláros Red Bull-végkielégítése arról árulkodik, hogy hamarosan visszatérhet a Forma-1-be, a kérdés csak az, hol és mikor - írja elemzésében a The Race.

Több jelenlegi csapattal is összeboronálták már Horner nevét, de felmerült egy merész lehetőség is, hogy egyedül vág neki és felépíti a tizenkettedik F1-es csapatot.

Jelenleg minden opció nyitott, ugyanis az elbocsátási megállapodásában olyan kikötés szerepel, amely szerint már jövő év első felében visszatérhet a királykategóriába. Ez világosan mutatja, hogy Horner minél hamarabb vissza akar térni, különben nem fogadta volna el a csökkentett kifizetést.

Köztudott, hogy csak olyan pozíciót vállalna, ahol teljes irányítást kapna, tehát nem szeretne egyszerű csapatfőnökként feletteseinek beszámolni.

A Red Bullnál az elbocsátásáig mindent felügyelt, nemcsak a versenycsapatot vezette, hanem a motorosztályt, a marketing-részleget és a technikai fejlesztéseket is. Meggyőződése, hogy ez a teljes kontroll tette a Red Bullt többszörös bajnokcsapattá.

Ezért utasította vissza korábban a Ferrari ajánlatát is. Van azonban valami, ami különösen érdekelné, amit a Red Bullnál sosem kapott meg, ez pedig a tulajdonosi részesedés. Több forrás szerint már vannak befektetők mögötte, akik készek támogatni bármilyen projektet.

A két legkézenfekvőbb lehetőség az Alpine és az Aston Martin lenne. Az Alpine-nal kifejezetten jó kapcsolatban áll, hiszen barátja Flavio Briatore, a csapat tanácsadója, így könnyen összeállíthatna egy tulajdonosi megállapodást.

Az Aston Martin szintén komoly ambíciókat dédelget, és bár most Andy Cowell tölti be a vezérigazgatói és csapatfőnöki posztot, Lawrence Stroll tulajdonos könnyen teremthetne olyan helyzetet, ahol Horner vonzó szerepkört kapna.

A tulajdonosi részesedés itt is szóba jöhet, erre már volt példa, hiszen Adrian Newey szerződése is tartalmazott ilyet. Ahogy Newey fogalmazott: „Az, hogy részvényesként és partnerként lehetőségem van részt venni, olyasmi, amit korábban soha nem kínáltak fel nekem" - mondta.

Felmerült, hogy egy Aston Martin-os együttműködés nem működne Newey-val, mivel tavaly épp a közöttük kialakult feszültség miatt hagyta ott a Red Bull korábbi technikai igazgatója a csapatot. A helyzet azonban rendeződött, barátságuk helyreállt, amit egy közös Oasis-koncertlátogatás is bizonyít.

A Haas is felbukkant lehetőségként, de Gene Haas tulajdonos egyelőre nem tervezi az eladást.

Van azonban egy még merészebb ötlet is, amit állítólag Horner fontolóra vesz, ez pedig egy teljesen új csapat felépítése. Az F1 szabályai szerint maximum tizenkét csapat indulhat, jelenleg egy hely szabadon áll, hiszen a Cadillac 2026-ban lesz a tizenegyedik istálló.

Ehhez jelentős befektetői kört kellene összehoznia, a költségek több száz millió dollárra rúgnának, és a belépés legkorábban 2028-ban valósulhatna meg. Bár ez a legdrágább út, pénzügyileg mégis ésszerű lenne.

A mostani csapatértékek jóval egymilliárd dollár felett vannak, így ennek a felét elkölteni egy új csapatra jó üzlet. Horner mindig is üzletileg éles eszű volt, a Red Bullnál is ő hozta össze a nagy támogatókat.

A pénz összegyűjtése azonban csak az első lépés, a bejutás jóváhagyása más kérdés, ahogy azt az Andretti-Cadillac ügy is mutatta.

Bár volt pénzük belépni és az FIA műszaki jóváhagyását is megkapták, a Formula One Management eredetileg visszautasította őket, mert úgy vélték, nem jelentenek hozzáadott értéket. Csak akkor változott a helyzet, amikor a GM teljes támogatásával Cadillac-műveletté alakult a projekt.

Ha Horner tényleg tizenkettedik csapatot alapítana, olyan javaslattal kellene előállnia, amit a többi csapat, az FIA és az FOM is támogatna. Ehhez kell egy gyártó, egy komoly szponzor vagy valami olyan elem, amit az F1 érdekhordozói nem tudnának visszautasítani.

Egyelőre azonban semmi sem dőlt el, csak annyi biztos, hogy Horner úgy érzi, még van befejezetlen dolga a Forma-1-ben.

Élő közvetítés