Motorsport.hu|2025. 11. 18. 19:19
A jövő évi tesztek korai időpontja és a Forma–1-es szabályok teljes átalakulása miatt a mezőny tagjai versenyt futnak az idővel, hogy elkészüljenek a 2026-os autókkal.

A most hétvégi Las Vegas-i Nagydíjjal megkezdődik a szezon véghajrája, hiszen innentől szünet nélkül jön az utolsó három nagydíj. Az abu-dzabi finálét december 7-én rendezik, és sok még az eldöntetlen kérdés a bajnokságot illetően, hiszen komoly küzdelem zajlik az egyéni győzelemért, illetve a konstruktőri tabella második és hatodik helyéért is.

Miközben azonban még szinte minden alakulatnak van miért odatennie magát ebben a szezonban, közben már fáradhatatlanul dolgoznak a jövő évi versenyautókon, ami óriási kihívást jelent, hiszen a sorozat történetének egyik legnagyobb megújulása következik.

Ami azonban még nehezebbé teszi a mezőny a dolgát, az az, hogy 2026-ban már január 26-án jön az első teszt, vagyis pontosan egy hónappal korábban, mint ebben az évben. Emiatt pedig a csapatoknak minden eddiginél hamarabb el kell készülniük az új autóval, amelyet ideális esetben még szeretnének is bejáratni mondjuk egy filmes nap keretében, így a határidők még szűkösebbek lehetnek.

Hogy mindez mekkora kihívást jelent, arról Steve Nielsen, az Alpine ügyvezető igazgatója mesélt a Motorsport.com-nak. „Múlt héten a gyárban voltam és megnéztem az utascellát. Ez sokkal korábban történt, mint amihez a múltban hozzászoktam. Az utascella általában véve december végén, január elején szokott testet ölteni. Minden jóval korábban történik tehát, mert az első teszt január harmadik hetében lesz.”

„Az itt (pályán) lévő emberek tehát lényegében Abu-Dzabiban lezárják majd az idényt, hazamennek, beköszönnek a családjukhoz karácsonykor, majd pedig mennek is vissza a gyárba autót építeni és tesztelni. Mindez tehát elég komoly nyomást jelent, és nemcsak Enstone-ra, hanem az egész F1-re nézve is, hiszen a tél most rövidebb, mint hosszú ideje bármikor.”

Az egész történethez ráadásul az is hozzátartozik, hogy mielőtt pályára gurulhatna egy autó, az FIA kötelező töréstesztjein is át kell mennie, ez pedig általában véve decemberben vagy januárban szokott megtörténni. Most ugyanakkor erre is a szokásosnál jóval korábban kell sort keríteni, és Nielsen további részletek osztott meg arról, hogyan alakul náluk a 2026-os felkészülés ütemterve.

„Az autó össze lesz szerelve, nem lesz készen, de összeszerelt állapotban lesz úgy december közepére, mert három héttel később már a pályán kell lennie. Közben viszont lesz még egy karácsony is. Ha tehát most körbemész a gyárban, a váz már ott van, de persze nincs még lefestve és megfelelően kidolgozva. Két-három hét múlva jön a törésteszt, amely szintén komoly mérföldkő. Most a gyárban lévő összes gép a ’26-os autóhoz készít alkatrészeket.”

Nielsen szavai tehát jól példázzák, miért jelent akkora kihívást ez az idény, és miért kell a csapatoknak extrán odafigyelniük az erőforrásaik elosztására, hiszen hiába kezdődik csak jövő márciusban az új szezon, de az arra való felkészülés már régóta tart és minden határidő szűkösebb, mint eddig bármikor.