A Forma–1-ben évek óta visszatérő probléma az esős futamok lebonyolítása, ami gyakran vezet megszakításokhoz vagy késleltetett rajtokhoz. Stefano Domenicali, a sorozat vezérigazgatója nemrég egyértelművé tette, megoldást kell találni arra, hogy esős körülmények között is versenyezhessenek az autók.
Mario Isola, a Pirelli motorsport igazgatója most részletesen beszélt a tervezett változtatásokról. "A szurkolók és a sport érdekében meg kell oldanunk ezt a problémát, de nem mehetünk szembe a versenyzők biztonságával. A fő kihívás a láthatóság kérdése, ami már az intermediate gumikkal is problémát jelent."
Forradalmi koncepció
"Felvetettük egy olyan megoldás lehetőségét, amit a Formula–3-ban és a GT-sorozatokban már alkalmaznak. Ezekben a bajnokságokban egyetlen esőgumi van, intermediate nélkül, és ez a megoldás jól működik. A versenyzők vagy ezt használják, vagy egyből slick gumira váltanak."
"A tesztek azt mutatják, hogy a vízpermet nagy részét nem is a gumik, hanem a diffúzor generálja. A 2026-os szabályváltozásokkal az autók padlólemezének aerodinamikai hatása 60 százalékról 30 százalékra csökken, ami elméletileg felére csökkentheti a felvert vízpermetet" – magyarázta Isola.
Együttműködés a pályákkal
"Spa-Francorchampsban és Interlagosban már speciális vízelvezető vágásokat alakítottak ki az aszfaltban. Az aquaplaning már nem jelent problémát, most a láthatóság javítására koncentrálunk. Új aszfaltkeverékek is érkezhetnek, amelyek megakadályozzák a tócsák kialakulását" – részletezte a sportigazgató.
A 2026-os átmeneti évben még megmarad a jelenlegi két esőgumi rendszer, de változtatnak a működési tartományokon.
"Lejjebb visszük az extrém esőgumik átváltási idejét, hogy vonzóbb legyen a használatuk. Ha jól működnek, a csapatok egy kiállást is megspórolhatnak velük, ami stratégiai előnyt jelenthet" – mondta Isola.
"Eddig egyértelmű volt, hogy a csapatok nem akartak plusz egy kiállást hozzáadni a versenystratégiájukhoz, ezért megpróbáltak rögtön intermediate gumikon kimenni, mert ez megspórolt nekik 20 másodpercet vagy még többet egy boxkiálláshoz képest. De ha az extrém esőgumi működőképes lenne, a dolgok megváltoznának. Alacsonyabb átváltási idővel meglenne a lehetőség egy boxkiállás megspórolására, pályaidőt nyerve ott, ahol ez különbséget jelenthet”, tette még hozzá.
A szakember hangsúlyozta, hogy az új koncepció kidolgozásánál már most dönteni kell a 2027-es irányról: "Az év során mindössze három-négy esős tesztlehetőségünk lesz a zsúfolt versenynaptár miatt, ezért különösen fontos, hogy időben elkezdjük a fejlesztést."
"A versenypályákkal való együttműködés kulcsfontosságú lesz. Ha sikerül megoldani a tócsák problémáját, akkor az egygumis koncepció működőképes lehet. Az esőgumik jelenlegi kialakítása főleg az aquaplaning ellen véd, de ha ez a kockázat megszűnik, teljesen új alapokra helyezhetjük a fejlesztést" – zárta gondolatait a Pirelli sportigazgatója.