Kiss Sándor|2025. 11. 28. 15:15
A katari hétvégén előírt stintkorlát alaposan átrendezi a taktikákat.

A Forma–1 és a Nemzetközi Automobil Szövetség döntése értelmében a 2025-ös Katari Nagydíjon minden pilóta legfeljebb 25 körös etapokat teljesíthet, ugyanis a tavalyi hétvége extrém gumiterhelése után a Pirelli és a sport vezetése szükségesnek látta a beavatkozást.

A mezőny tagjai a médianapon hosszan beszéltek arról, milyen irányba terelheti ez a futam menetét, és bár a reakciók különböztek, a gondolatmenetük sokszor találkozott.

A gumiszállító a legkeményebb keverékeket viszi Losailba, és jelezte, hogy mind a kopás, mind az oldalterhelés a maximális értéket éri el a pályán. A szabály célja elsősorban az autók és a gumik tehermentesítése, ugyanakkor a versenyzők szerint a stratégiai mozgástér szűkülni fog.

Egységesebb taktikát hozhat a korlátozás

Charles Leclerc úgy látja, a csapatok lényegében ugyanabba az irányba kényszerülnek, ugyanis „ez a fajta kötöttség sok mindenből elvesz, mivel jóval kevesebb lehetőséged marad variálni”.

A monacói pilóta azt is megjegyezte, hogy szerinte emiatt a mezőny nagyjából hasonló terv mentén fut majd neki a vasárnapnak, és kíváncsian várja, hogyan alakul a rajttól a célig tartó taktikai küzdelem.

George Russell hasonló érzésekről számolt be, aki szerint „így mindenki pontosan tudja, mikor jön el a kiállás ideje”, majd kifejtette, hogy a gumiválasztáson múlik, ki hány kört tud teljesíteni, ugyanakkor nem gondolja, hogy különösebben izgalmassá tenné a stratégiai játékot.

Ocon szerint ez nem az F1 természetes ritmusa

Esteban Ocon úgy fogalmazott, hogy rendkívül szűkre szabott mozgástér marad a csapatok számára, ugyanis ha két 25 körös etappal számolnak, a harmadik csak hét körig tarthat.

Hozzátette, hogy minimális finomhangolás azért marad, néhány körrel lehet játszani, a nagy egész azonban így is kötött marad. „Ez nem az, amit a szurkolók látni szeretnének, és nem is ezért vannak stratégák a csapatoknál” – fogalmazott, miközben arra is kitért, hogy a futam kiszámíthatóbbá válhat.

Kimi Antonelli ezzel együtt megérti a döntés mögötti szándékot, ugyanis a sportág inkább előre menekül ahelyett, hogy megvárná a gumik határainak túlfeszítését. Úgy véli, a versenyt némiképp átrajzolja majd a szabály, ahogy a gumikeverékek kiosztását is, de összességében egyszerűbb képletre számít.

Verstappen szerint talán nem is lesz annyira unalmas

Max Verstappen felidézte, hogy a hétvége előtt még attól tartottak, túlságosan egysíkúvá válik a futam, ugyanis a kiállások már előre nagy pontossággal kiszámíthatók. A holland pilóta ugyanakkor hozzátette, hogy „ennek ellenére maradnak apró lehetőségek arra, hogy valaki korábban vagy később álljon ki”, majd megjegyezte, hogy végül lehet, kellemesen csalódik a mezőny, és nem válik olyan monotonná a verseny, mint elsőre gondolták.

Carlos Sainz viszont nem szeretné, ha ez hosszú távon irányt mutatna a Forma–1 számára, ugyanis szerinte a kötelező két kiállás ritkán teszi jobbá a futamokat. Úgy látja, hogy a jó versenyek titka a valódi választási lehetőség, nem pedig az előre meghatározott számú boxkiállás. A spanyol szerint míg Monacóban idén is érezni lehetett ennek a korlátnak a hatását, Katarban szintén ez várható, de a jövőben inkább több életképes taktikai opcióra lenne szükség.