2026-ban alapjaiban változik meg a Forma–1-es erőforrások szerkezete, ugyanis a soron következő szezonban debütáló motorformátum nemcsak technológiai, hanem stratégiai szempontból is új korszakot nyit a csapatok számára. Az FIA mindezt úgy tetézi, hogy drasztikusan csökkenti a szezon során büntetés nélkül felhasználható erőforráselemek számát.
Jelentősen szigorodik a motoralkatrészekre vonatkozó limit
Az autók megbízhatósága eddig is kulcsfontosságú szerepet játszott egy-egy világbajnoki kampány során, azonban 2026-tól még nagyobb hangsúlyt kap. A Nemzetközi Automobil Szövetség ugyanis az új szabályrendszer részeként úgy döntött, hogy az eddigieknél is kevesebb motoralkatrész használatát engedélyezi büntetés nélkül egy szezon során.
A döntés célja, hogy ösztönözze a gyártókat a még nagyobb hatékonyságra és megbízhatóságra, ugyanakkor nem kizárt, hogy ez a lépés újabb büntetéshullámhoz vezet majd a szezon végén.
Az FIA által meghatározott új korlátok a következők, zárójelben feltüntetve a 2025-ös értékeket:
Belsőégésű motor (ICE) – 3 darab szezononként (korábban 4)
Turbófeltöltő (TC) – 3 darab (korábban 4)
Kipufogórendszer (EXH) – 3 darab (korábban 8)
Hőenergia-visszanyerő rendszer (MGU-K) – 2 darab (korábban 4)
Elektronikus vezérlőegység (CE) – 2 darab (változatlan)
Energiatároló egység (akkumulátor – ES) – 2 darab (változatlan)
A technikai átalakulás közepette kell spórolni
Az új erőforrások egyik kulcsfontosságú jellemzője, hogy az elektromos komponens már az összteljesítmény feléért felel, miközben eltűnik a hőenergia visszanyeréséért felelős MGU-H, amely eddig a kipufogógázokból nyert energiát. Mindez komoly kihívás elé állítja a gyártókat, akiknek lényegében nulláról kellett újragondolniuk a motorarchitektúrát, ráadásul úgy, hogy az alkatrészlimitek is szigorodtak.
Ezek a megkötések nemcsak a motorfejlesztésekre lesznek hatással, hanem a szezon közbeni stratégiai döntésekre is. A csapatok gyakran rotálják az erőforrásokat, régebbi vagy jobban elhasznált egységeket használnak szabadedzéseken, hogy spóroljanak a frissebb elemek futásteljesítményével. Ugyanakkor az új rendszerben a kisebb mozgástér miatt kevesebb lehetőségük lesz erre.
Jöhetnek a szezon végi büntetések?
Bár az FIA célja világos – a megbízhatóság fokozása és a költségcsökkentés –, nem zárható ki, hogy a csapatok egy része nem tud majd alkalmazkodni az új szabályozáshoz. A technológiai újdonságok miatti kezdeti bizonytalanság és a csökkentett alkatrészkeret együtt könnyen oda vezethet, hogy több versenyző is büntetést kap majd a szezon hajrájában a megengedettnél több komponens használata miatt.
A 2026-os szezon tehát nemcsak a motorsport-technológia fejlődését hozza el, hanem újabb taktikai fejtörőt is ad a csapatoknak, akiknek a gyorsaság mellett még jobban kell majd figyelniük az erőforrás-gazdálkodásra.
