A Forma–1 népszerűsége minden eddiginél magasabb, aminek következtében a csapatok értéke is milliárdos szintre emelkedett. Nem meglepő tehát, hogy egyre többen szeretnének csatlakozni a mezőnyhöz, ám az indulási költségek is egészen elképesztőek.
A sportág működtetése önmagában is rendkívül drága. A jelenlegi csapatok évente dollárszázmilliókat fordítanak arra, hogy két autóval részt vegyenek a 24 futamos világbajnoki sorozatban. Ezek az autók több mint ezer szakember közös munkájának eredményei, csúcstechnológiás gyártási és tervezési eljárásokat alkalmaznak, és a világ legjobban felkészült versenyzői vezetik őket.
Már a nevezési díjak is figyelemre méltóak, ugyanis a McLaren például több mint 6 millió dollárt fizetett azért, hogy indulhasson az idényben, míg a 2026-ban érkező Cadillacnek mintegy 700 ezer dollárt kell letennie, csupán azért, hogy a rajtrácsra állhasson. Érdekesség, hogy ez lesz az első új csapat a Haas 2016-os bemutatkozása óta.
Az FIA által felügyelt belépési folyamat szigorú - először egy érdeklődési szándéknyilatkozattal (EOI) kell jelentkezni, amely során az FIA részletes információkat kér a jelöltekről, tulajdonosi háttérről és a szakembergárdáról. Már ekkor is több tízezer dolláros adminisztrációs költség merül fel, amit később további pályázati díjak követnek.
Az elfogadáshoz komoly infrastrukturális háttér is szükséges, ami önmagában is hatalmas kiadással jár. A Caterham egykori bázisa 2015-ben 7,4 millió dollárért kelt el, így ma legalább 10 millió fontot kellene szánni egy alapvető gyárépületre. A berendezések, gyártó- és fejlesztőgépek, valamint a szoftverek beszerzése további százmilliókat emészthet fel, egyes becslések szerint akár 400 millió dollárt is.
A személyi kiadások szintén jelentősek. A legkisebbnek számító Haas is több mint 13,5 millió dollárt költött bérekre 2023-ban, míg az Alpine ugyanebben az évben 102,8 millió dollárt fordított a munkatársaira.
A hivatalos belépést követően a Concorde-megállapodás és az úgynevezett antidilúciós díj jelenti az egyik legnagyobb terhet. Ezt a díjat 2021-ben vezették be, hogy kompenzálják a meglévő csapatokat a nyereményalap csökkenése miatt. Kezdetben 200 millió dollár volt, a Cadillac esetében viszont már 450 millió dollárra rúg. A következő ciklusban ez az összeg várhatóan tovább emelkedik, és akár elérheti az 500 millió dollárt is.
Összességében egy új csapat felépítése a gyár létrehozásával, felszerelésével, a díjak és a személyi kiadások megfizetésével együtt több mint 1,1 milliárd dollárba kerülhet. Ez valamivel olcsóbb, mint egy meglévő csapat megvásárlása, de nem sokkal. A jelenlegi mezőnyből csak a Haas olcsóbb ennél, amelynek értékét 1,02 milliárd dollárra becsülik.
Mindezek ellenére a Forma–1 folyamatosan növekvő bevételei miatt a befektetés hosszabb távon megtérülhet, feltéve, hogy az új csapat képes versenyképesen működni és megfelel a sport pénzügyi szabályainak.
.jpeg)