A Ferrari neve évtizedek óta összeforrt a Forma–1 történetével, hiszen a maranellóiak összesen 249 futamgyőzelmet ünnepelhettek motorjaikkal. A világbajnokság 1950-es rajtja óta minden ötödik versenyen Ferrari-erőforrással épített autó látta meg elsőként a kockás zászlót, ami jól mutatja, milyen meghatározó szerepet játszottak a sport fejlődésében.
Az utóbbi időszak azonban korántsem kedvezett nekik, ugyanis immár több mint egy éve nem született Ferrari-motoros futamgyőzelem. A legutóbbi sikert Carlos Sainz érte el a 2024-es Mexikói Nagydíjon, azóta viszont a Mercedes erőforrásai domináltak. A német gyártó nemcsak saját csapatával, hanem a McLarennel is sorra halmozza a győzelmeket, így az elmúlt tizenkét hónapban összesen 18 alkalommal diadalmaskodtak.
Ezzel együtt a helyzet látványosan megváltozott, ugyanis a Mercedes – amely egykor több mint száz futamgyőzelemmel maradt el a Ferraritól – mára már csupán tíz sikerre van attól, hogy beérje a maranellóiakat az örökranglistán. A gyártók között évtizedek óta nem látott mértékben lett szoros a verseny, és komoly esély mutatkozik arra, hogy 2026-ra a két ikonikus márka helyet cserél a tabella élén.
A Ferrari hosszú útja az élre
A Ferrari 1951-ben ünnepelte első győzelmét, a hatvanas években pedig már a sport meghatározó szereplőjének számított. Bár a Ford–Cosworth dominanciája évtizedeken át visszavetette az olaszokat, a maranellóiak folyamatos jelenléte és kitartó fejlesztései végül 2004-ben meghozták az áttörést, ugyanis Michael Schumacher Indianapolisi győzelme után újra átvették a vezetést a motorgyártók örökranglistáján.
A Mercedes ekkor még csak 42 sikernél tartott, ám a történet később új irányt vett. A McLarennel közös versenykorszakukat követően 2010-ben gyári csapatként visszatértek a rajtrácsra, majd a hibridéra 2014-es indulását követően példátlan dominanciát építettek ki. Nyolc év alatt 113 győzelmet szereztek, és bár a 2022 utáni szabályrendszer nem kedvezett nekik, a McLaren feltámadásának köszönhetően azóta is rendre győzelemre esélyes erőforrásként vannak jelen.
A 2025-ös szezonból már csak három futam van hátra, így a Mercedesnek idén már nincs matematikai esélye megelőzni a Ferrarit. A különbség azonban olyan kicsire zsugorodott, hogy könnyen előfordulhat, a 2026-ban érkező új motor- és aerodinamikai szabályok végül eldöntik a motorgyártók közötti évtizedes párharcot.
Kérdés, hogy a Ferrari képes lesz-e visszatalálni a győztes útra, vagy a Mercedes folytatja az elmúlt évek lendületét. Mindeközben a Honda, az Audi és a Red Bull–Ford is erős belépőre készül, ami tovább élezheti a harcot az erőforrásgyártók között.
