Motorsport.hu|2025. 10. 13. 13:32
A 2025-ös szezonban győzelem nélkül, növekvő belső feszültségekkel és szervezési hibákkal küzdő Ferrari a pályamérnöki munka koordinációját vizsgálja, amelyet az austini Amerikai Nagydíjon újabb teszt követ - írja az olasz Corriere.

A szezon, amely mindent megnyerni vágyó lendülettel indult, a közelmúlt egyik legnehezebb időszakává válhat a Scuderia számára, hiszen jelenleg csak a konstruktőri harmadik hely látszik elérhetőnek, miközben a Red Bull-lal szembeni hátrány alig csökken, és hat verseny még hátravan a szezonból.

Az SF-25 alapja gyengének bizonyult, a beavatkozások hatástalanok maradtak, és 2026 közeledtével – amely Leclerc és a csapat jövője szempontjából is kulcsfontosságú év – különösen fájó, hogy a Ferrari olyan megoldások mellett maradt, amelyek nem hoztak előrelépést, miközben a Mercedes két Russell-győzelemmel lépett előre.

A felelősség eltolása és a magyarázkodás – a cégvezetéstől a mérnöki lánc különböző pontjaiig – visszatérő gyakorlatként jelent meg, miközben a Vasseur szerződéshosszabbítása körüli bizonytalanságot a Hornerrel kapcsolatos pletykák is fokozták - számolt be róla a Corriere.

A csapat állítja, nem volt heves szóváltás Fréderic Vasseur és Matteo Togninalli, a pályaműveletek koordinátora között, ám a Valtellinából származó mérnök munkája ismét a reflektorfénybe került.

A sanghaji kettős kizárás után – amelyet a padlólemez kopólemezének túlzott mértékű kopása okozott – Togninalli visszanyerte Jerome D’Ambrosio helyettes csapatfőnök és Loïc Serra technikai igazgató bizalmát, de a helyzet romlott: a beállításokban és a hétvégék kivitelezésében túl sok a hiba, a Ferrari gyakran jó alapokkal kezd az első edzéseken, majd a döntő pillanatokban elhalványul.

A pályatevékenységek túlzottan centralizált irányítása sokak szerint gátolja a rugalmasságot, különösen időmérőn, ahol az azonnali reakció és a részletek érzékelése több pozíciót is érhet. A gumik felmelegítése továbbra is nehézkes, ezért a versenyzők tartós hátrányban autóznak.

A Mercedes korán ráállt a problémára, és még az időmérőn használt közepes keverékkel is kísérletezett, nem egyszer jó eredménnyel. Hamilton úgy érezte, nagyobb befolyást gyakorolhatott volna a döntésekre, ehelyett „belső politika” falába ütközött - fogalmazta meg a kritikát.

A SF-25 egyik fő hiányossága, hogy nem képes stabilan azon a hasmagasságon üzemelni, ahol az aerodinamikai leszorítóerő optimális. A sanghaji blamázs után számos módosítást vezettek be a kopólemez túlzott kopásának elkerülésére, mégis Barcelonában és Budapesten is drasztikus lépéseket kellett tenni a további kizárások elkerülésére, miután a számított és a valós kopás eltért.

A paddockban elterjedt vélekedés szerint az FIA a Ferrarit különösen gyakori ellenőrzésekkel célozta, ami minden területen túl óvatos megközelítéshez vezetett.

A pályaműveleti mérnökség legalább annyira teljesítményforrás, mint a tervezőiroda, és úgy tűnik, Maranellóban épp itt húzódik az egyik töréspont: az utóbbi években több értékes szakember távozott a „pályacsoportból”, a helyükre érkezők beillesztése időigényes volt, miközben a teljesítménygörbe lefelé tartott.

A Ferrari az austini Amerikai Nagydíj hétvégéjén újabb pályaműveleti teszttel igyekszik bizonyítani, hogy a folyamatok finomhangolásával elindulhat visszafelé az út a lejtőről.

Élő közvetítés