A Forma–1 csapatai már gőzerővel készülnek a 2026-ban életbe lépő jelentős technikai változásokra, amelyek az alvázra és a hajtásláncra egyaránt kiterjednek. Az eddigi fogadtatás vegyes, hiszen több pilóta, akik már kipróbálták a szimulátorban az első prototípusokat, attól tart, hogy a sport túlságosan bonyolulttá válhat.
Véleményük szerint a versenyzés helyett inkább az energiamenedzsment kerülhet a középpontba, ami a nézők számára is idegen élményt jelenthet.
Nikolas Tombazis, az FIA együléses autókért felelős igazgatója a Motorsport.com-nak nyilatkozva igyekezett csillapítani az aggodalmakat. Rámutatott, hogy a szabályalkotás folyamata még tart, és sok minden változhat az elkövetkező hónapokban. Elismerte, hogy az elektromos energia nagyobb aránya, illetve a belső égésű motor szerepének csökkenése komolyabb energiamenedzsment-feladatokat ró a pilótákra és a mérnökökre.
Ugyanakkor ezt lehetőségként is látja, hiszen a gyártók így új fejlesztésekkel léphetnek előre az akkumulátorok és elektromos rendszerek terén.
„Nyilvánvaló, hogy ha a hajtásláncban sokkal nagyobb szerepet kap az elektromos energia, miközben az akkumulátor nem képes folyamatosan leadni a teljes teljesítményt a futam egészén át, akkor az energiamenedzsment jóval összetettebbé válik” – magyarázta Tombazis.
„Ez azonban lehetőséget ad arra, hogy a gyártók innovatív megoldásokkal rukkoljanak elő. Már a jövő évben láthatunk újdonságokat az elektromos rendszerekben. Tény, hogy akadnak kihívások, és a legtöbb visszajelzés ezekhez kapcsolódik.”
A szakember hangsúlyozta, hogy a helyzet nem olyan súlyos, mint azt egyesek feltételezik. Elmondása szerint a FIA már a kezdetektől tisztában volt bizonyos problémákkal, és a szabályokat folyamatosan alakítják a szimulációs tapasztalatok alapján. Bár a végleges verzió eltérhet a jelenlegi tervezett kerettől, radikális változások nem várhatók.
„A szabályok még alakulnak, és mi már a legelején felismertük ezeket a kérdéseket” – tette hozzá Tombazis. „Nem hozhatunk egyik napról a másikra egyoldalú döntést, hiszen a gyártók jóváhagyása is szükséges. Ennek ellenére, amikor konkrét problémákról van szó, a csapatok általában együttműködőek. Biztos vagyok benne, hogy a mostani állapot és az, amivel jövő év elején rendelkezni fogunk, nem lesz teljesen azonos. Teljes fordulatról nincs szó, de számottevő változások lesznek.”
Az FIA ugyanakkor világossá tette, hogy a motorformulát nem módosítják. A hardver már rögzített, és ezen a ponton változtatni nemcsak irreális lenne, hanem elkerülhetetlenül politikai feszültséget is szülne a gyártók között. Ezért az egyetlen mozgástér az energia-visszanyerés és -felhasználás paramétereiben van, amelyeket akár pályánként is lehet igazítani.
A cél az, hogy elkerüljék a „mesterséges” helyzeteket, amikor a pilóták már a kör vége előtt kifogynak az energiából, vagy a célegyenesben vissza kell váltaniuk a megfelelő akkumulátorkezelés érdekében. Nem véletlen, hogy erre a veszélyre a négyszeres világbajnok Max Verstappen már két évvel ezelőtt felhívta a figyelmet.