Hegedűs László|2025. 12. 18. 10:38
Az FIA abban bízik, hogy a 2026-os reformok hosszabb távon is fenntartható, szoros küzdelmeket eredményeznek.

A Forma–1 technikai szabályalkotásáért felelős FIA úgy véli, hogy a 2026-tól érvénybe lépő átfogó szabályrendszer valódi megújulást hozhat a versenyzés minőségében. Az új korszak célja, hogy tartósan biztosítsa a szoros csatákat, elkerülve azt a visszarendeződést, amely az előző szabályalkotási ciklusban végül újra megnehezítette az előzéseket.

Nikolas Tombazis, az FIA együléses géposztályainak igazgatója a nemrég bemutatott részletes szabálymagyarázat során elmondta, hogy a 2022-ben bevezetett ground effect-alapú autók kezdetben valóban érezhető javulást hoztak az előzések terén, ám a csapatok fokozatosan újra kialakították azokat a megoldásokat, amelyek révén egyre több zavaró turbulens levegő keletkezett az autók mögött.

„A 2022-es autók eleinte jelentősen javítottak a szélárnyékban való autózás feltételein” – fogalmazott Tombazis. „Körülbelül 20 méterrel a kocsi mögött a leszorítóerő mértéke a korábbi generációkhoz képest 50 százalékról nagyjából 80-85 százalékra nőtt. Ez azonban az idő előrehaladtával fokozatosan csökkent, és jelenleg nagyjából 70 százalék körül járhatunk.”

A 2026-os újrakezdés viszont teljesen más alapokra helyezi majd a technikai csomagot – az FIA várakozásai szerint ezúttal sikerülhet hosszabb időn keresztül megőrizni a kedvező versenyzési tulajdonságokat.

„Úgy véljük, hogy az új szabályrendszer elején az arány akár a 90 százalékot is elérheti, vagyis jobb lesz, mint valaha” – hangsúlyozta Tombazis.

Kiemelte, hogy az elmúlt négy szezonban alaposan feltérképezték, a csapatok milyen módokon tudtak kiskapukat találni az eredeti szándékok kijátszására – különösen az outwash területén, amelyet a szabályalkotók most kiemelten kezelnek.

„A csapatok előszeretettel alakították át az első szárny véglapjait úgy, hogy azok jelentős mértékű kifelé terelést tegyenek lehetővé. Emellett az első fékcsatornák belső része, illetve a padlólemez oldalsó kialakítása is rontotta a versenyzési környezetet” – sorolta az FIA szakembere. Hozzátette, hogy mindezekből sokat tanultak, és a 2026-os szabályok megalkotásánál kifejezett céljuk volt, hogy ezeket a jelenségeket visszaszorítsák.

„Abban bízunk, hogy az új rendszerrel sikerül megőrizni a jó karakterisztikákat, vagy legalábbis nem ismétlődik meg a korábbi fokozatos romlás” – tette hozzá.

A 2026-os szabályrendszer nemcsak aerodinamikai, hanem koncepcionális szinten is változásokat hoz: kisebb és könnyebb autók, egyszerűsített aerocsomag, aktív első és hátsó szárnyak, valamint egy vadonatúj, energián alapuló előzési rendszer is a csomag részét képezi.

Tombazis ugyanakkor hangsúlyozta, hogy bár a köridők kezdetben visszaeshetnek, ez másodlagos szempont, ugyanis a fő cél egyértelműen az, hogy izgalmasabb és szorosabb versenyeket láthassanak a nézők.

Élő közvetítés