A brazil hétvége után újabb technikai botrány körvonalazódik a Forma–1-ben, ugyanis a nemzetközi szövetség állítólag olyan megoldásra bukkant, amelyet több csapat is alkalmazhatott a versenyautók padlólemeze alatt. A gyanú szerint néhány istálló olyan kopólemezt használt, amelyek felhevülve kitágultak, így a kocsi a kelleténél alacsonyabban futott anélkül, hogy a megengedettnél jobban lekoptatta volna a faelemet.
A japán AS-web értesülései szerint több csapatvezető és technikai igazgató is az FIA-hoz fordult a hétvége során, ugyanis feltűnt nekik, hogy riválisaik feltűnően alacsonyan autóztak az interlagosi aszfalton. Az úgynevezett skid blockok szerepe alapvetően egyszerű, ugyanis ezek a titánból készült elemek biztosítják, hogy a padlólemez megfeleljen a minimális hasmagasságra vonatkozó előírásoknak, és megvédik a szerkezetet a túlzott kopástól. A versenyek után minden esetben lemérik a faelemet és a skid blockokat, és ha a kopás meghaladja a határértéket, az autó automatikusan szabálytalannak minősül.
Gyanúsan alacsonyan futó autók Brazíliában
A hétvége folyamán többen is észrevették, hogy egyes csapatok autói feltűnően közel futottak a talajhoz, miközben a kopás továbbra is a határértéken belül maradt. A gyanú szerint egyes skid blockok a felmelegedés hatására kitágultak, így a faelemhez képest lejjebb kerültek. Ez azért jelent problémát, mert a szabályok szerint a két elemnek minden körülmények között ugyanazon a magasságon kell lennie, különben a kopás mérése nem ad valós eredményt.
Jo Bauer, az FIA technikai delegáltja állítólag még az időmérő előtt átvizsgálta a skid blockokat, és több csapatnál olyan berendezéseket talált, amelyeknek egyetlen célja az volt, hogy felmelegítsék ezeket az elemeket. A hírek szerint az FIA azonnal utasította az érintett alakulatokat, hogy szereljék le ezeket a komponenseket az időmérő előtt. Ez akár magyarázatul is szolgálhat arra, miért láttunk néhány csapatnál jelentős különbséget a sprint és a kvalifikáció teljesítménye között.
Új technikai irányelv készülhet
A japán lap szerint szinte minden csapat érintett lehet valamilyen formában, bár a különbségek mértéke eltérő. Néhány istálló állítólag jóval nagyobb előnyt kovácsolt ebből a megoldásból, különösen azokon a pályákon, ahol a futómű extrém leszorítóerővel működhet alacsony hasmagasság mellett.
Az FIA várhatóan új technikai direktívát készít elő, hogy egyértelműen tiltsa az efféle megoldásokat. A talajhatás jelentősége 2026-tól csökkenni fog az új szabályrendszer miatt, ugyanakkor a szövetség már most szeretné lezárni a kérdést, mielőtt a trükk széles körben elterjedne.
