Bár a közelmúltban bevezetett szabálymódosítás miatt sokakban felmerült a kérdés, az FIA szóvivője egyértelműen tisztázta a helyzetet a The Race megkeresésére, miszerint Valtteri Bottas nem mentesül a korábban kiszabott büntetése alól, amennyiben visszatér a Formula 1-be. A finn versenyzőt a tavalyi szezonzáró futamon, az Abu-Dzabi Nagydíjon sújtották öt rajthelyes hátrasorolással Kevin Magnussennel történt incidense miatt, amit következő rajtjánál kellene letöltenie.
Az elmúlt időszakban elfogadott új szabályok értelmében bizonyos büntetések tizenkét hónap elteltével elévülhetnek, ami jelentős félreértéseket okozott a szakmában és a szurkolók körében. Sokan úgy gondolták, hogy egyes pilóták korábbi büntetései törlődnek, amennyiben visszatérnek a száguldó cirkuszba, azonban a frissen bevezetett rendelkezések nem vonatkoznak visszamenőlegesen a régi szabályrendszer alapján kiszabott szankciókra.
Mivel a finn pilótának a Mercedesnél betöltött tartalékversenyzői pozíciója miatt eddig nem volt lehetősége letölteni a büntetését, az ügy különösen aktuálissá vált a potenciális 2026-os, Cadillac színeiben történő visszatérésének hírére. Az autósport világszervezetének képviselője hangsúlyozta: „Jelenleg a büntetés továbbra is érvényben van, mivel nincs olyan mechanizmus, amely visszamenőlegesen módosítaná az akkori szabályok alapján kiszabott szankciót. A 2026-ra bevezetett szabálymódosítás célja éppen az, hogy a jövőben elkerülhessük a hasonló helyzeteket."
A finn versenyző nincs egyedül ebben a helyzetben, hiszen Jenson Button és Robert Shwartzman is rendelkezik még le nem töltött büntetéssel korábbi incidensei miatt. Esetükben azonban feltételezhető, hogy nem fognak Bottaséhoz hasonló szituációba kerülni a közeljövőben. Amennyiben a finn pilóta valóban visszatér a királykategóriába a Cadillac csapatával a következő évben, az első, ausztráliai futamon legalább öt pozícióval hátrébb kell rajtolnia a kvalifikáción elért eredményénél.
