A szövetség új szabályrendszere csupán segíti a lemaradó motorszállítókat, de kizárja a mesterséges kiegyenlítést.

A Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) határozottan cáfolta, hogy a 2026-tól életbe lépő új motorszabályok a más autósport-kategóriákban használt teljesítménykiegyenlítéshez (Balance of Performance - BoP) hasonló rendszert vezetnének be a Forma-1-ben.

Az új szabályozás értelmében azok a motorszállítók, amelyek teljesítménye több mint 3 százalékkal elmarad a legjobbakétól, extra fejlesztési lehetőségeket kapnak. Az FIA együléses versenyautókért felelős vezetője, Nikolas Tombazis a V Motorinak adott interjújában részletesen kifejtette az "Additional Development and Upgrade Opportunities" (ADO) névre keresztelt koncepciót.

"Fokozatosan finomítottuk az eljárás részleteit a gyártókkal közösen. Fontos tisztázni: ez nem teljesítménykiegyenlítés" – hangsúlyozta Tombazis, utalva arra, hogy például a hosszútávú világbajnokságban (WEC) alkalmazott BoP-vel ellentétben itt más megközelítést alkalmaznak.

A Forma–1 több meghatározó személyisége, köztük Max Verstappen és Toto Wolff Mercedes-csapatfőnök is nemtetszését fejezte ki korábban a mesterséges kiegyenlítéssel kapcsolatban. Tombazis azonban most megerősítette, hogy ilyesmi nem fog előfordulni a királykategóriában.

"A Forma–1-ben soha nem fog megtörténni, hogy egy autó mesterséges teljesítménynövelést kapjon, vagy hogy súly hozzáadásával, esetleg teljesítménycsökkentéssel lassítsák. Ez kizárt."

Az ADO szabályok célja, hogy közvetett módon segítsék a lemaradók felzárkózását azzal, hogy több fejlesztési időt biztosítanak számukra – hasonlóan a 2021 óta érvényben lévő aerodinamikai szabályokhoz.

"Realistának kell lennünk" – kezdte Tombazis. "A Forma–1 olyan, mint egymást követő maratonok sorozata: ha az elsőben gyorsabb vagy nálam, már előnnyel kezded a másodikat. Ebben a sportágban a technológiai és teljesítményelőny átöröklődik a következő évekre. A költségplafon alapvető a fenntarthatóság szempontjából, de még nehezebbé teszi a lemaradók dolgát, mivel nem költhetnek korlátlanul a felzárkózásra."

A szakember szerint az új szabályozás bizonyos határok között lehetőséget ad majd fejlesztésre és nagyobb befektetésre, de ez továbbra sem jelent garantált felzárkózást.

Az Audi 2026-os érkezése, a Honda visszatérése és a Ford Red Bull-lal közös projektje kapcsán Tombazis elismerte, hogy kezdetben várhatóan lesznek teljesítménykülönbségek a gyártók között.

"Nem minden csapat lesz azonnal készen 2026-ra. Sok újdonságot kell majd kezelni, így lesznek, akik nem érik el a kívánt szintet, mások pedig valamit félreértenek majd az elején és korrigálniuk kell. Várhatóan jelentős teljesítményingadozások lesznek a kezdeti időszakban" – zárta gondolatait.