Miután az Alpine Jack Doohan helyére Franco Colapintót ültette az Emilia-Romagna Nagydíj előtt, Jenson Button határozott véleményt fogalmazott meg, miszerint a csapatoknak nem szabadna „idény közben pilótát cserélniük". A brit szakértő álláspontja szerint amennyiben egy versenyzőnek szerződése van, annak a teljes szezonra szólnia kellene, ami jelentős változtatást jelentene a jelenlegi szabályrendszerben.
A francia alakulat a szezon hatodik futamát követően döntött az újonc ausztrál versenyző leváltása mellett, aki ezzel visszatért a tartalékpilóta szerepkörébe, míg a korábban teszt- és tartalékversenyzőként alkalmazott argentin pilóta foglalta el a helyét Pierre Gasly csapattársaként.
A monacói hétvége Sky Sports F1 közvetítése során Button Karun Chandhokkal és David Crofttal közösen elemezte a jelenlegi mezőnyben történt legutóbbi változásokat. Mindhárman erősen bírálták az Alpine vezetőségének döntését, ami komoly visszhangot váltott ki a paddockban is.
Chandhok különösen méltánytalannak tartotta a francia csapat lépését. "Érdekes, amit Ted (Kravitz) mondott Colapintóról, mert ha Imolát nézzük, kezdetben nem tűnt úgy, mintha teljesítménybeli ugrás lenne ahhoz képest, amit Jack Doohan nyújtott. Bizonyos szempontból ez meglehetősen igazságtalan Jackkel szemben, hiszen időnként jó sebességet mutatott. Tudom, hogy volt néhány balesete, de szerencsétlen is volt a sárga zászlókkal és az időzítéssel. Több alkalommal is felvette a versenyt Pierre Gasly tempójával. A kereskedelmi szempontoktól eltekintve ez igazságtalannak tűnik Doohannel szemben," mondta az indiai szakkommentátor.
Croft hozzátette: "Nem látok más okot erre a döntésre, mint a kereskedelmi megfontolásokat," ami jól tükrözi, hogy a Forma-1-ben gyakran nem kizárólag a teljesítmény alapján születnek döntések.
Button egyetértett Chandhokkal, és kifejtette azon álláspontját, hogy ha egy pilótának szerződése van, annak a teljes idényre szólnia kellene.
"Teljesen egyetértek. Colapinto nagyon gyors volt, amikor tavaly csatlakozott a Williamshez, és azonnal erős eredményeket ért el. Ezért megértem, hogy ha ő a tesztpilóta, akkor készen áll átvenni a helyét. De nagyon nehéz eltávolítani valakit mindössze néhány futam után. Kellene lennie egy olyan szabálynak, hogy a versenyzőket nem lehet lecserélni a szezon közben. Ha van szerződés, annak az egész évre kellene szólnia," hangsúlyozta a 2009-es világbajnok.
Croft kiegészítésként megjegyezte: "Hacsak a pilóta nem sérült meg vagy valami hasonló. Csak hogy hozzátegyek ehhez, Jack Doohan átlagos rajtpozíciója ebben a szezonban 15,5 volt. Colapinto átlaga kilenc futamon a Williamsnél a 16. hely volt," ami még inkább megkérdőjelezi a csere szakmai indokoltságát.
Az Alpine bejelentésében azt közölte, hogy Colapinto a következő öt fordulóban biztosan versenyezni fog. Flavio Briatore, aki Oliver Oakes távozása után vette át az irányítást, azonban egyértelművé tette, hogy "nincs meghatározott időkorlát" arra vonatkozóan, meddig marad az argentin versenyző az autóban. Ez a bizonytalanság tovább növeli a spekulációkat a csapat hosszú távú terveit illetően.
A szakértők szerint az ilyen döntések alááshatják a fiatal pilóták bizalmát, és negatívan befolyásolhatják a Forma-1 sportági integritását, amennyiben a teljesítmény helyett egyre inkább üzleti szempontok határozzák meg a versenyzői felállást.