A Forma–1 történetének egyik legjelentősebb technikai szabályváltozása előtt áll. A 2026-os szezonban debütáló új generációs versenyautók a jelenlegi konstrukcióknál kisebb méretűek és agilisabbak lesznek, miközben a hajtáslánc 50 százalékban elektromos meghajtásra vált. Az egyik legizgalmasabb újítás az aktív aerodinamika bevezetése lesz, amely állítható első és hátsó szárnyakat jelent.
Mario Isola, a Pirelli motorsport igazgatója exkluzív interjúban részletezte a közelgő változásokat.
"Az aktív aerodinamika várhatóan nagyobb hatással lesz a gumikra, mint maga a motor. Alaposan meg kellett vizsgálnunk az egyenesekben elérhető magasabb sebességeket és a szárnyak nyitott vagy zárt állása közötti különbségeket, hogy megértsük, milyen terhelésnek lesznek kitéve az abroncsok" – magyarázta a szakember.
A 18 colos kerekek megmaradnak, azonban elöl 25, hátul pedig 30 milliméterrel keskenyebb gumikkal versenyeznek majd a csapatok. A változtatás célja a légellenállás és a tömeg csökkentése, azonban az új szabályrendszer egyik legnagyobb kihívása, hogy a csapatok szimulációi között jelenleg akár 20 százalékos eltérés is mutatkozik az aerodinamikai terhelés tekintetében.
"A 2026-os autók teljesítménye várhatóan nem lesz sokkal alacsonyabb a jelenlegieknél, viszont az energiafelhasználásuk teljesen más lesz. A csapatoktól kapott júniusi szimulációs adatok között meglepően nagy különbségek vannak, ami komoly kihívás elé állít minket a gumiválasztás terén" – fogalmazott Isola.
A Pirelli ezért szélesebb vegyületskálával készül az új érára. A jelenlegi fél másodperces körönkénti különbséget 7-8 tizedre növelnék a leglágyabb és legkeményebb keverék között, hogy több stratégiai lehetőséget biztosítsanak a csapatoknak.
Az esős futamok lebonyolítása is változhat 2026-tól. "A ground effect autókhoz képest 30 százalékra csökken az autók padlólemezének aerodinamikai hatása, így elméletileg felére csökkenhet a diffúzor által felvert vízpermet. A keskenyebb gumik is kevesebb permetet generálnak majd" – vetítette előre a Pirelli sportigazgatója.
A gyártó már dolgozik az új koncepción, és folyamatosan egyeztet a csapatokkal a tesztnaptárró, azonban az első öt futam gumikeverékeit még a téli tesztek előtt ki kell választaniuk, míg a Miami Nagydíjtól kezdve már finomhangolhatják a kínálatot a valós tapasztalatok alapján.