A Brazil Nagydíjon Oscar Piastri tízmásodperces büntetést kapott Andrea Kimi Antonellivel történt ütközéséért, a döntés pedig gyorsan komoly hullámokat vetett a mezőnyben. Több versenyző – köztük Charles Leclerc is – már a futam után úgy érezte, hogy a McLaren pilótájára kiszabott szankció nincs összhangban a helyzet valóságával, ugyanis a többség inkább versenyhelyzetnek tartotta a szituációt.
A téma Las Vegasban is előkerült, ahol Carlos Sainz megerősítette, hogy a GDPA a Katarban esedékes megbeszélésen választ vár az FIA-tól arra, miért alkalmazták ennyire mereven a jelenlegi útmutatókat. A Williams versenyzője szerint a döntéshozatal egyre több olyan kérdést vet fel, amelyet a szabályok jelenlegi értelmezése nem kezel megfelelően.
Sainz szerint hiba csúszott a döntéshozatalba
Sainz keményen fogalmazott, amikor a Piastri-ügyet értékelte, ugyanis úgy látja, a brazíliai büntetés teljesen indokolatlan volt.
„Számomra elfogadhatatlan, amit Oscarral tettek Brazíliában, hiszen aki látott már futamot, pontosan tudja, hogy semmilyen lehetősége nem volt elkerülni a kontaktot. Aki vezetett már versenyautót, az tisztában van vele, hogy ilyen helyzetben egyszerűen nem tudsz másképp reagálni” – mondta, majd hozzátette, hogy több hasonló esetet sem ért meg az elmúlt időszakból, köztük a saját zandvoorti büntetését vagy Oliver Bearman monzai esetét.
A GPDA igazgatójaként Sainz most arra készül, hogy a pilóták közösen kérjenek tisztább, pontosabb iránymutatásokat. A spanyol úgy látja, a jelenlegi rendszer már nem képes megfelelően kezelni a versenyszituációkat, ugyanis túl gyakran születnek olyan ítéletek, amelyek nincsenek összhangban a pályán történtekkel.
Piastri és a pilóták többsége versenyhelyzetnek látta a szituációt
Piastri szintén nem értette, miért lett ő a hibás fél, főleg úgy, hogy a többi érintett pilóta – Leclerc és Antonelli – sem őt tartotta felelősnek. „Ha a másik két versenyző, akikkel ütköztem, azt mondja, hogy nem én voltam a hibás, az elég egyértelmű, nem?” – emelte ki a McLaren pilótája, utalva arra, hogy a többség valóban egyszerű versenyhelyzetként kezelte a történteket.
Antonelli ugyanakkor megjegyezte, hogy a jelenlegi irányelvek alapján érthető, miért döntöttek így a stewardok, Lewis Hamilton pedig ugyanerre világított rá. A probléma azonban nem ott kezdődik, hogy a bírák követték az előírást, hanem abban, hogy maguk az iránymutatások nincsenek összhangban azzal, amit a pilóták és a szakma logikusnak tartanak.
A GPDA az irányelvek átdolgozását és egységesebb testületet szeretne
A közelgő katari találkozón a GPDA szeretné tisztázni, milyen mozgástere legyen a stewardoknak, ugyanis jelenleg nem egyértelmű, hogy a versenyzésre vonatkozó sorok merev szabályok, vagy inkább csak ajánlások.
A pilóták egy része azt is felvetette, hogy jó lenne létrehozni egy állandó stewardi testületet, amely évről évre ugyanazokból a tagokból áll. Ez sokak szerint egységesebb és következetesebb döntéseket eredményezne, ugyanis a rotáció miatt gyakran jelentős eltérés mutatkozik a hasonló esetek megítélésében.
A féktávokon történő kerékblokkolások megítélése is részét képezi a vitának, ugyanis Sainz szerint nem lehet automatikusan azt feltételezni, hogy az, aki blokkol, biztosan el fogja rontani a kanyar csúcspontját. „Láttunk olyan helyzeteket, amikor valakinek egy vagy két kereke is blokkolt, mégis tökéletesen elfordult volna. Ellenkező esetben, ha nem fékez elég erősen, akkor még nagyobb csattanás lehetne. Ezen a szabályon mindenképpen érdemes változtatni” – mondta, miközben arra is rámutatott, hogy sokszor épp egy másik pilóta mozdulata idézi elő a blokkolást.
A katari megbeszélésen tehát több fontos kérdés kerül az asztalra, és a GPDA abban bízik, hogy az FIA nyitott lesz a változtatásokra. A cél egy átláthatóbb, logikusabb rendszer kialakítása, amely mind a pilóták, mind a sport számára hosszú távon előremutató lehet.
