Hegedűs László|2025. 12. 15. 19:02
Kiderült, mennyi fejlesztési idő jár a csapatoknak a 2026-os szabályváltás előtt.

A 2025-ös idény lezárultával nemcsak egy korszak ért véget a Forma–1-ben, hanem megnyílt az út a sportág következő nagy technikai forradalma előtt is. A 2026-os évad új szabályrendszert hoz, amelynek legfontosabb elemei a visszatérő aktív aerodinamika, valamint a radikálisan átalakuló erőforrások lesznek – utóbbiak esetében a belső égésű motor és az elektromos rendszer teljesítménye 50-50 százalékos arányban oszlik majd meg.

Miközben a legtöbb csapat már hónapok óta dolgozik a vadonatúj konstrukciókon, a fejlesztési verseny csak most kezd igazán élesedni. A 2026-os szezon első felében – január 1. és június 30. között – ismét életbe lép a szélcsatornás és CFD-fejlesztésekre vonatkozó kvótarendszer, amely a 2025-ös konstruktőri világbajnoki sorrend alapján határozza meg, hogy ki mennyi időt tölthet el aerodinamikai teszteléssel.

A rendszer célja továbbra is az, hogy kiegyenlítettebbé tegye a mezőnyt, vagyis a gyengébben szereplő csapatok több lehetőséget kapnak a felzárkózásra. Az alapérték 100%-nak felel meg, ami 320 szélcsatornás menetet (nagyjából 80 óra tesztidőt) jelent. Ez a hetedik helyen végző csapatnak jár, a többiek pedig ettől felfelé vagy lefelé térnek el, helyezésenként 5%-kal.

A 2026-os évre azonban van egy kivétel is: a mezőnyhöz újonnan csatlakozó Cadillac – amely nem vett részt a 2025-ös szezonban – ugyanazt a fejlesztési kvótát kapja, mint az utolsó helyen záró Alpine.

A címvédő McLaren a legkevesebb tesztidővel gazdálkodhat, mindössze 70%-kal, ami 224 szélcsatornás menetet jelent. Őket követi a második helyen záró Mercedes 75%-kal (240 menet), majd a Red Bull 80%-kal (256 menet), és a Ferrari 85%-kal (272 menet). Ez a négy csapat dominálta a 2025-ös szezont, így nem meglepő, hogy számukra kevesebb fejlesztési lehetőség áll rendelkezésre.

A Williams meglepetésre az ötödik helyen végzett, így 90%-os kvótát kapott (288 menet), a Racing Bulls 95%-ot (304 menet), míg az Aston Martin a hetedik helyezettként a standard 100%-kal (320 menet) számolhat.

A mezőny másik felében a legnagyobb előnyt azok a csapatok élvezik, amelyek a leggyengébben szerepeltek 2025-ben. A Haas 105%-ot kapott (336 menet), az Audi – amely 2026-tól váltja a Saubert – 110%-kal (352 menet) indul, míg az Alpine és az újonc Cadillac egyaránt 115%-os kvótát kapott, ami 368 szélcsatornás menetet jelent.

Ez az elosztás kulcsfontosságú lehet a szezon első felében, hiszen a teljesen új szabályrendszer miatt a fejlesztések üteme és hatékonysága döntő szerepet játszhat abban, hogy melyik csapat találja el legjobban az új irányt.

Poz.Csapat% Szélcsatorna-használatTesztidő (óra)CFD-teszt
1McLaren70% (224 menet)561,400
2Mercedes75% (240 menet)601,500
3Red Bull80% (256 menet)641,600
4Ferrari85% (272 menet)681,700
5Williams90% (288 menet)721,800
6Racing Bulls95% (304 menet)761,900
7Aston Martin100% (320 menet)802,000
8Haas105% (336 menet)842,100
9Sauber / Audi110% (352 menet)882,200
10Alpine115% (368 menet)922,300
*Cadillac115% (368 menet)922,300
Élő közvetítés