A Katari Nagydíj egyértelműen az egyik, ha nem a legnagyobb kihívás a Pirelli számára, hiszen egyetlen másik pálya sem helyez akkora terhelést az abroncsokra, mint az. A durva aszfalt, a rendkívül gyors kanyarok és az agresszív kerékvetők együttese nagyon komolyan nyírja a gumikat, ennek eredményét pedig már többször is láthattuk az elmúlt szezonokban.
Már a helyszín 2021-es debütálásakor is komoly gondok voltak, hiszen a versenyen négy pilóta is defektet kapott, miután túl sokáig használtak egy szett abroncsot. Ez egyértelmű figyelmeztetés volt a Pirelli felé, így amikor az F1 két évvel később visszatért, bizonyos korlátozásokat kellett bevezetniük.
A pálya határait például beljebb tolták, hogy az autók ne töltsenek annyit időt a kerékvetőkön, de ami ennél is fontosabb, végül előírták, hogy egy-egy gumiszetten maximálisan hány kört lehet autózni. Ebből az következett, hogy a vasárnapi viadal során mindenkinek legalább háromszor kellett meglátogatnia a bokszutcát.
2024-re aztán laposabbá tették a rázóköveket, de az abroncsok meghibásodása és a defektveszély ettől függetlenül is megmaradt. „Amikor a futófelület túl vékonnyá válik, a gumit már semmi sem védi. Ilyenkor egy kavics vagy egy apró törmelék is elég ahhoz, hogy szétszedje a gumiréteget” – nyilatkozta Mario Isola, a Pirelli motorsportos főnöke az Auto Motor und Sportnak.
A gumigyártó tavaly csak ajánlást tett, és arra kérték a csapatokat, hogy ne nyújtsák 24 körnél hosszabbra az etapjaikat, mert akkor fennáll a defektveszély. Egyesek ugyanakkor figyelmen kívül hagyták mindezt, aminek meg is lett az eredménye. Lewis Hamilton és Carlos Sainz szinte egyszerre kapott bal első defektet 34 kör megtétele után.
Mindketten törmelékeken hajtottak át a célegyenesben, miután az egyik Williams visszapillantója lerepült, majd Valtteri Bottas nagy sebességgel áthajtott rajta és ripityára törte azt. Annak érdekében, hogy idén ne legyen gond a gumikkal, a Pirelli jelenleg is egyeztet a csapatokkal és a bajnoksággal egy kötelező kilométerlimit bevezetéséről.
Hogy pontosan hány kilométert lehetne megtenni egy szett gumin, az még kérdéses, de mindez vélhetően azt eredményezné, hogy a pilótáknak legalább kétszer kéne kiállniuk az 57 körös futam során friss abroncsokért. Hogy mi lesz a végső döntés, arra vélhetően még várni kell egy kicsit, de hamarosan talán okosabbak leszünk majd.
-crop-1200x800_640x427.jpg)