Már csak pár hétre vagyunk attól, hogy láthassuk az új F1-es autókat, de közben kiderült, hogy két motorgyártó állítólag szürke területre tévedt a szabályokat illetően, és olyan megoldással állt elő, amely teljesítménybeli előnyt jelenthet számukra.
A Motorsport Magazin úgy értesült, hogy a Ferrari, az Audi és a Honda felkereste az FIA-t és panaszt nyújtott be, mert azt gyanítják, hogy a Mercedes és a Red Bull motorrészlege potenciális trükkre bukkant.
A jövőre érkező új szabályok szerint az erőforrások geometriai kompressziós arányát (sűrítési viszonyát) 16:1-ben határozták meg, de az említett gyártók azt gyanítják, hogy a Mercedesnek és a Red Bullnak sikerült módot találni arra, hogy visszavigyék ezt az arányt 18:1-re, vagyis a 2025-ben engedélyezett szintre.
A geometriai kompressziós arány arra utal, hogy mekkora a hengerek térfogata, amikor a dugattyúk a legalacsonyabb és a legmagasabb helyzetükben vannak. Minél nagyobb ez az érték, annál több teljesítményt lehet kinyerni a motorból. Úgy tudni, hogy a kiskapu révén akár 15 lóerős előnyre is szert lehet tenni, ami például Melbourne-ben körönként akár 0,3 tizedet is érhet.
A kiskaput pedig az FIA szabályozásának szövegezése jelenti, mivel a vonatkozó méréseket statikus helyzetben végzik, nem pedig akkor, amikor az autó és az erőforrás teljes teljesítménnyel és maximális hőmérsékleten működik a pályán. Más szavakkal élve, az említett gyártók okos anyagok használatával el tudják érni, hogy amikor a hajtóegység rendesen felmelegszik, akkor ezek az anyagok kitágulnak, megnövelve a hengerek térfogatát és ezáltal a teljesítményt is.
A Motorsport Magazin szerint az FIA egyébként már tisztában van a helyzettel, és folyamatosan figyelik is a fejleményeket, hogy senki se juthasson jogosulatlan előnyhöz. Amennyiben viszont bebizonyosodik, hogy a Red Bull és a Mercedes valóban alkalmazza ezt a trükköt, akkor a többi gyártó akár már Ausztráliában óvást nyújthat be ellenük.
A végeredmény pedig egyáltalán nem lenne mellékes, hiszen attól függően, hogy szabályosnak vagy szabálytalannak minősítenék a megoldást, az átalakításokat nem lehet elvégezni egyik napról a másikra, mert a megnövelt sűrítési viszonyhoz például erősebb hajtórudakra és dugattyúkra van szükség.
Bár fontos kiemelni, hogy egyelőre csak sajtóértesülésekről van szó, de nagyon úgy tűnik, hogy máris lehet egy fontos különbség a 2026-os motorgyártók és az erőforrásaik között, amivel többen is előnybe kerülhetnek, és arra is van esély, hogy az új szezon máris egy kisebb vagy akár nagyobb szabályértelmezési vitával és óvással induljon útjára.
-crop-1200x800_640x427.jpg)