Motorsport.hu|2025. 11. 14. 20:35
Egyelőre nem született egységes megállapodás a kötelező két boxkiállás bevezetéséről.

A Forma–1 vezetése pénteken Londonban ismét megvitatta a két kötelező boxkiállás lehetőségét, ám a hosszú egyeztetés ellenére sem született érdemi döntés. A javaslat ugyan komoly érdeklődést váltott ki az elmúlt hetekben, mégsem alakult ki egységes irány, így a szabály módosítása egyelőre várat magára.

A FIA közleménye szerint a megbeszélés nemcsak a kétkiállásos koncepcióra terjedt ki, hanem a gumikeverékek tartósságára, az egyes specifikációk módosítására és arra is, hogy milyen feltételek mellett lehetne előírni mindhárom keverék használatát a futamokon. A szervezet jelezte, hogy bár most nem történt változtatás, a téma 2026 során újra visszakerül az asztalra.

A stratégiai sokszínűség hiánya az idei szezon több hétvégéjén is szembetűnő volt, ezért is kapott új lendületet a javaslat. A Pirelli az amerikai és a mexikói versenyen már próbálkozott olyan gumikínálat kialakításával, amely nagyobb eltérést kényszerítene ki az egyes csapatok stratégiájában, ám az eredmények nem hozták a várt különbségeket.

A csapatfőnökök véleménye egyébként erősen megosztott. A Williams vezetője, James Vowles attól tart, hogy egy kötelező kétkiállásos rendszer mindenkit ugyanabba az időablakba kényszerítene. „A legnagyobb félelmem, hogy végül ugyanarra a körre időzítené mindenki a cseréket, mert a szabály erre ösztönözne” – mondta, majd hozzátette, hogy korábbi stratégiai vezetőként pontosan látja, mennyire gyorsan egységesednek a megoldások, ha túl szűk a mozgástér.

Hasonlóan óvatosan nyilatkozott a McLarent irányító Andrea Stella is, aki arra figyelmeztetett, hogy a jelenlegi versenyek egyik legizgalmasabb eleme éppen az eltérő stratégiákból fakadó üldözés. „Gyakran látunk olyan helyzetet, amikor valaki egyetlen kiállással próbálja végigvinni a futamot, miközben hátulról egy kétszer kiálló rivális közeledik. Ez a csata egyszerűen eltűnne” – fogalmazott, kitérve arra is, hogy minden változtatást nagy körültekintéssel kell mérlegelniük.

A megbeszélés másik fontos eleme az autók külső megjelenésével kapcsolatos új szabálytervezet volt. A sportág kereskedelmi jogtulajdonosa egyre inkább aggódik amiatt, hogy a csapatok a súlycsökkentés miatt egyre több csupasz karbonfelületet hagynak az autón, ami nehezebben megkülönböztethető látványt eredményez. Ennek ellensúlyozására az FIA azt javasolta, hogy 2026-tól legalább az autók felületének 55 százalékát kötelező legyen festéssel vagy matricával borítani – felülről és oldalnézetből egyaránt.

A testület úgy látja, mind a stratégiai sokszínűség, mind a vizuális egyediség kulcsfontosságú a sport jövője szempontjából, ezért bár most nem történt érdemi változás, a tervezett reformok továbbra is a szakmai egyeztetések részét képezik.