Motorsport.hu|2025. 08. 17. 06:15
A McLaren ismét felszólalt a Red Bull-féle „A–B csapat” modell ellen, és szigorúbb szabályozást sürget a csapatfüggetlenség érdekében.

A McLaren vezetése, élén Zak Brown vezérigazgatóval és Andrea Stella csapatfőnökkel, ismét napirendre tűzte a Forma-1 egyik legvitatottabb témáját, vagy hogy mennyire igazságos, ha egy vállalat egyszerre két csapatot is birtokol?

A vita középpontjában a Red Bull áll, amely egyszerre irányítja a Red Bull Racinget és a Racing Bulls-t, ráadásul 2026-tól mindkét csapat Red Bull-Ford motorokat használ majd, és a pilóták, illetve a szakemberek is könnyen mozognak a két gárda között.

Zak Brown és Andrea Stella szigorúbb függetlenségi szabályokat akarnak

Zak Brown régóta bírálja a jelenlegi modellt, amely szerinte előnyhöz juttatja a „fiókcsapatokat”, és torzíthatja a versenyt. Különösen éles volt a konfliktus közte és a korábbi Red Bull-csapatfőnök, Christian Horner között, ám Brown szerint Horner távozása után is fennáll a probléma, hiszen a két csapat közötti szoros kapcsolat nem változott.

Andrea Stella, a McLaren csapatfőnöke visszafogottabban, de egyértelműen támogatja a szigorítást. „Ez egy összetett kérdés, nem szabad leegyszerűsíteni. A McLaren mindig is hangsúlyozta a csapatfüggetlenség fontosságát. A sportnak olyan keretek között kell működnie, amelyek minden teljesen független csapatot megvédenek azoktól az előnyöktől, amelyek a függőségi viszonyból származhatnak.”

Red Bull: átszivárgó szakemberek, közös erőforrások

A Red Bull-csoportnál nemcsak pilóták, hanem mérnökök és vezetők is könnyen válthatnak a két csapat között. Legutóbb Laurent Mekies érkezett közvetlenül a Racing Bulls-tól a Red Bull Racinghez kényszerpihenő nélkül, ami más csapatoknál szokatlan.

Stella szerint a jelenlegi szabályok valamennyire kezelik a helyzetet, de a McLaren szeretné, ha a csapatfüggetlenség kérdése érettebb, szigorúbb szabályozást kapna a jövőben.

„Ez a téma része lehet a jövőbeli konstruktív vitáknak, hogy a csapatfüggetlenséget még jobban garantáljuk” – fogalmazott.

Az FIA figyel, szabályváltozás is jöhet

Az FIA is elismerte, hogy monitorozza a helyzetet, és a pletykák szerint a jövőben akár tiltani is lehetne a többcsapatos tulajdonlást. A fiókcsapatok kérdése tehát továbbra is forró téma, a McLaren és szövetségesei pedig a sportág hosszú távú hitelessége és igazságossága miatt sürgetik a változtatásokat.

Élő közvetítés