Alig néhány évvel ezelőtt a McLaren még a mezőny végén küzdött, mára azonban a Forma–1 egyik meghatározó erejévé vált. A wokingi csapat elképesztő átalakuláson ment keresztül: a 2023-as idény elején még a kilencedik hely környékén tanyázott, mostanra viszont sorozatban három világbajnoki címet szerzett (két konstruktőri és egy egyéni). Andrea Stella csapatfőnök és Zak Brown vezérigazgató szerint nem a véletlen műve a sikerszéria, ezért a 2026-os szabályváltozások sem aggasztják őket.
A 2025-ös szezonban mind a konstruktőri, mind az egyéni bajnoki címet megszerző McLaren teljesítménye az utóbbi évek egyik leglátványosabb feltámadása. Stella azonban arra figyelmeztet, hogy a Forma–1-ben nincs megállás, hiszen a 2026-os technikai szabálymódosítások alapjaiban változtatják meg a sportág szerkezetét.
„Ez a fajta siker természetesen az egész csapat fejlődésének eredménye, de most külön szeretném kiemelni a technikai részleget” – hangsúlyozta az olasz szakember, aki szerint a legfontosabb tényező nem is maga az autó, hanem azok az emberek, akik mögötte állnak.
A technikai stábban rejlik a bizalom alapja
Stella szerint a McLaren technikai csapata lenyűgöző munkát végzett az elmúlt három évben.
„Egy olyan autót terveztek és fejlesztettek, amely 2023 elején még a kilencedik-tizedik legjobb volt, az idény végére már az élmezőnybe tartozott, és 2025 első felében egyértelműen a legjobbá vált” – mondta, majd hozzátette, hogy a Red Bull ugyan komoly kihívást jelentett az évad második felében, de a McLaren már korábban lezárta a fejlesztési munkát.
Külön név szerint is említette a siker kulcsfiguráit: Peter Prodromou, Rob Marshall, Neil Houldey, Mark King, Giuseppe Pesce és Mark Temple is fontos szerepet játszottak az áttörésben. „Azt hiszem, ez az egyik legerősebb technikai gárda, amelynek a 26 évnyi Forma–1-es pályafutásom során részese lehettem” – fogalmazott Stella.
Stella optimizmusának alapját az adja, hogy bár a mostani szabályrendszer technikai részletei nem vihetők át egy az egyben az új érába, a „módszertan, a fejlesztési kultúra és a munkaszervezés” igenis átmenthető. Ezért érzi úgy, hogy 2026-ra is ütőképes csapatot tudnak kiállítani.
Brown: A háttér is világszínvonalú
A technikai sikerek mögött komoly szervezeti stabilitás is áll, amit Zak Brown kiemelten fontosnak tart. A vezérigazgató emlékeztetett arra, hogy néhány éve még a McLaren túlélése is kérdéses volt. „Ahogyan Andrea is említette, elképesztő utat jártunk be – nemcsak a pályán, hanem azon kívül is” – nyilatkozta az amerikai üzletember.
Brown külön dicséretben részesítette a bahreini részvényeseket, a Mumtalakat alapot, akik szerinte az első perctől kezdve maximálisan támogatták a csapatot. „Egyetlen dolgot kértek tőlünk: nyerjünk, építsünk egy erős márkát, és törődjünk az embereinkkel. És én úgy gondolom, hogy pontosan azért vagyunk most sikeresek, mert odafigyelünk a saját embereinkre” – emelte ki.
A McLarennél tehát nemcsak az aerodinamikai fejlesztésekre koncentrálnak, ugyanis a pénzügyi, humánerőforrás-, marketing- és kommunikációs részlegek is a legmagasabb szinten teljesítenek. Brown szerint ez elengedhetetlen ahhoz, hogy a mérnökök és versenyzők a megfelelő eszközökhöz jussanak a győzelemhez vezető úton.
„Nincsenek már kiscsapatok”
Annak ellenére, hogy a McLaren jelenleg dominálja a sportágat, Brown szerint a mezőny szorosabb, mint valaha, és bár fájdalmas lehet egy új szabályrendszerrel gyakorlatilag mindent elölről kezdeni, az amerikai vezető inkább izgatottsággal tekint a kihívás elé. „Ez a Forma–1 egyik legizgalmasabb sajátossága – újra és újra végig kell járnunk az utat” – jelentette ki.
Ugyanakkor figyelmeztetett is: „Kemény lesz, mert ahogy korábban is mondtam, a legrosszabb Forma–1-es csapat is elképesztően jó. Nincsenek már kis halak, akiken felnőttünk. A költségplafon révén a sport hihetetlenül egészséges lett, így nincs olyan istálló, amelytől ne lenne érdemes tartani.”
-crop-1200x800_640x427.jpg)