Motorsport.hu|2025. 08. 21. 17:32
A McLaren egyedülálló lépést tett, amikor Lando Norris autóját a saját igényeihez igazították.

Az F1-es csapatok folyamatosan a századmásodperceket keresik, amelyek versenyelőnyt hozhatnak a pályán, ugyanis az aktuális szabályrendszer egyik legnagyobb kihívása, hogy a csapatok miként találnak rá a leszorítóerő és a pályakarakterisztikák közötti optimális egyensúlyra.

A Red Bull példája jól mutatja, mennyire könnyen meginoghat egy korábban domináns koncepció - a 2023-ban uralkodó autójuk azóta már nem hozza ugyanazt az előnyt, mivel a riválisok utolérték őket.

Ezzel szemben a McLaren lett a mezőny új mércéje, bár a csapat óvatosságra int mindenkit, aki szerint bárhol győzelemre képesek. Műszaki szakértők szerint a brit istálló nem vesztette el a fejlesztési irányt, mint a Red Bull, és ennek köszönhetően vált a 2025-ös bajnoki cím legfőbb esélyesévé.

A BBC Chequered Flag podcastjában Andrew Benson újságíró kiemelte, hogy a McLaren olyasmit tett, amire más istálló aligha vállalkozna, nevezetesen egyedi, versenyzőre szabott módosítást hajtottak végre.

Lando Norris a szezon elején nehezebben birkózott meg az autóval, mint Oscar Piastri. A problémát a felfüggesztés fejlesztése okozta, amely nem az ő vezetési stílusához passzolt. Norris nem érzékelte megfelelően az autó elejét, emiatt nehezebben tudta a gumikat a megfelelő hőmérsékleti tartományba hozni, ami visszavetette a teljesítményét.

A McLaren a Kanadai Nagydíjon mutatott be egy kifejezetten Norris számára fejlesztett újítást az első futóműben. Azóta a brit pilóta lényegesen közelebb került Piastri tempójához, ám Benson szerint ez példa nélküli a mezőnyben.

„Az első felfüggesztésen változtattak kizárólag miatta. Piastri ezt a verziót nem is használja, így tulajdonképpen két különböző autójuk van. Az elméleti maximális teljesítményt nem befolyásolja, viszont Norris így jobban ki tudja aknázni a lehetőségeket, míg Piastri számára a korábbi változat is megfelelő. Ilyen ritkán fordul elő bármely motorsportban.”

Nem először alakította azonban a McLaren a technikát pilótáihoz, hiszen a kilencvenes évek végén David Coulthard autóját például lábkuplunggal látták el, míg Mika Hakkinen kormányon elhelyezett kuplungot használt. Az ilyen döntések azt jelzik, hogy a wokingi alakulat jelenlegi erőviszonya lehetővé teszi, hogy figyelembe vegyék versenyzőik egyéni igényeit.

Érdemes megemlíteni, hogy a Red Bull dominanciája idején ilyesmit sosem tettek. A négyszeres világbajnok Max Verstappen volt a kiemelt pilóta, míg Sergio Péreznek alkalmazkodnia kellett, ami sokszor megnehezítette számára a stabil második helyek megszerzését, noha az autó alkalmas lett volna erre.

Most viszont a Red Bull zsákutcába jutott a fejlesztéseivel, ugyanis hiába próbáltak ki két különböző megoldást és versenyzőt, az eredmények nem javultak. A McLaren stratégiája ezzel szemben előnyt jelenthet számukra, és könnyen lehet, hogy az idény utolsó tíz versenyén is ők maradnak az egyetlen reális esélyesei a futamgyőzelmeknek.

Élő közvetítés