Oscar Piastri neve újabb rekorddal került be a Forma–1 történelemkönyvébe, bár ez az elsőség aligha tölti el büszkeséggel a McLaren versenyzőjét. Az ausztrál pilóta 2025-ben összesen tizenötször állt a világbajnoki tabella élén, anélkül, hogy végül megszerezte volna a címet – ezzel megelőzte az eddigi csúcstartót, Carlos Reutemannt.
Az argentin versenyző 1981-ben tizenhárom alkalommal vezette az összetettet, és az évad utolsó futamáig esélyes volt a bajnoki címre, ám végül Nelson Piquet elhappolta előle a végső győzelmet. Reutemann 1977-ben és 1978-ban is vezette egy-egy futam erejéig a tabellát, de sosem koronázták világbajnokká.
Piastri idei teljesítménye e tekintetben különösen figyelemre méltó, ugyanis a tizenöt listavezetése megszakítás nélkül, egymást követően történt. A 24 éves versenyző még a szezon ötödik futamán, Dzsiddában aratott győzelmével vette át a vezetést csapattársától, Lando Norristól, és egészen október végéig őrizte is azt.
A fordulat Mexikóban jött el, a huszadik versenyhétvégén, amikor a későbbi világbajnok visszavette az első helyet, és onnantól kezdve már nem is engedte ki a kezéből. Piastri számára az idény második fele kevésbé sikerült jól, ugyanis az utolsó kilenc nagydíjon egyszer sem tudott nyerni. A legutóbbi győzelme – sprintversenyeket nem számítva – augusztus végén, Zandvoortban született meg, a szezon tizenötödik állomásán.
Érdekesség, hogy Norris is közel járt ahhoz, hogy egy hasonlóan kínos rekordot állítson fel. Ha az utolsó futamon elbukta volna az összetett elsőséget, akkor nyolc világbajnoki listavezetéssel ő lett volna a második Reutemann mögött – megelőzve Stirling Mosst, aki hétszer vezette a bajnokságot, de sosem lett világbajnok, noha négyszer második, háromszor pedig harmadik lett év végén.
A jelenlegi mezőnyből egyébként két másik versenyző is szerepel a cím nélküli listavezetők között. Charles Leclerc és Valtteri Bottas egyaránt öt alkalommal vezették már a világbajnoki tabellát. Leclerc a 2022-es szezon elején, a Ferrari új talajhatású autójával remekül kezdett: megnyerte a szezonnyitót Bahreinben, majd a harmadik futamot is Melbourne-ben. Az összetett éléről azonban csak öt futam után szorult le, miután Spanyolországban technikai hiba miatt kiesett, és Max Verstappen onnantól kezdve hosszú időre átvette a vezetést.
Bottas 2019-ben és 2020-ban is megnyerte az év első versenyét, és mindkét alkalommal egy-egy további futamig őrizte is az első helyet, mielőtt Lewis Hamilton visszavette tőle. 2019-ben még a bakui győzelmével rövid időre újra az élre állt, de a szezon hátralévő részében már Hamilton volt a bajnoki cím fő esélyese.
Piastri tehát egy olyan rekordot döntött meg, amely inkább emlékeztetőként szolgál arra, mennyire vékony a határ a bajnoki cím és a csalódás között – különösen egy olyan szezonban, ahol hosszú hónapokon át úgy tűnt, ő lehet a végső győztes.
