A 2026-os technikai szabályváltozások különösen nagy kihívás elé állítják a Forma–1 hivatalos gumibeszállítóját, a Pirelli ugyanis nemcsak keskenyebb abroncsokat fejleszt, de a teljesen új autókoncepció miatt újra kell gondolnia a teljes működési tartományt is.
Mario Isola, a Pirelli motorsport igazgatója részletesen beszélt a fejlesztési folyamatról. "Az első tengelyen 25, a hátsón pedig 30 milliméterrel keskenyebb gumikat fogunk használni. Ez önmagában is jelentős változás, de az igazi kihívást az jelenti, hogy az aktív aerodinamika miatt folyamatosan változó leszorítóerővel kell számolnunk."
A szakember külön kiemelte a hőmérsékleti egyensúly problémáját. "Bakuban például már most is akár 40 fokot is hülhetnek az első gumik az egyenesekben. 2026-ban a kisebb leszorítóerő és a magasabb sebességek miatt ez még kritikusabb lehet, miközben a nagy elektromos nyomaték miatt a hátsó gumik túlmelegedhetnek."
"Éppen ezért alaposan át kellett gondolnunk a gumik szerkezeti kialakítását. A Ferrari tesztjei során kipróbálhattuk az aktív első szárny hatását is, ami rendkívül hasznos adatokkal szolgált. Szerencsére az eddigi eredmények azt mutatják, hogy az autók kellően kiegyensúlyozottak lesznek" – magyarázta Isola.
A Pirelli jelentősen szélesíti a különböző gumikeverékek közötti teljesítménykülönbséget is. "A jelenlegi fél másodperces különbséget 7-8 tizedre növeljük a leglágyabb és legkeményebb keverék között. Ez több stratégiai lehetőséget biztosít majd a csapatoknak, és izgalmasabb versenyeket eredményezhet" – fogalmazott a sportigazgató.
Az új koncepció kidolgozása már javában zajlik, de a végleges specifikációk meghatározásához még számos tesztre van szükség.
"Decemberben kapjuk meg a csapatoktól a pontosabb szimulációs adatokat, ami alapján finomhangolhatjuk a keverékeket. Az Abu Dhabi Nagydíj után minden csapat tesztautókkal próbálhatja ki a kész termékeket" – árulta el Isola.
A szakember szerint kulcsfontosságú, hogy ne becsüljék alá a várható terheléseket: "A csapatok szimulációi között jelenleg akár 20 százalékos eltérés is lehet. Mi mindig a legmagasabb értékekkel számolunk, hogy biztosan megfelelő konstrukciót fejleszthessünk. Az első öt verseny gumijait már a téli tesztek előtt ki kell választanunk, de a Miami Nagydíjtól kezdve már reagálhatunk a valós tapasztalatokra."
A Pirelli már a 2027-es fejlesztéseket is elkezdte tervezni, hogy időben felkészülhessen az esetleges finomhangolásokra.
"Nem számítunk rá, hogy szezon közben kelljen változtatnunk a termékeken, de ha mégis szükséges lenne, mint néhány éve, amikor jelentősen alábecsülték a szimulációk a valós teljesítményt, akkor készen kell állnunk" – zárta gondolatait a sportigazgató.