Motorsport.hu|2025. 08. 17. 12:51
Portugália ismét visszatérhet a Forma–1-be, ám ehhez egy másik futamnak búcsúznia kell.

A portugál kormányfő nemrégiben bejelentette, hogy 2027-ben ismét futamot rendeznének az Autódromo Internacional do Algarve aszfaltcsíkján. A Forma–1 azonban továbbra is a 24 versenyes keretszámot kívánja fenntartani, így új belépő csak egy másik pálya helyére kerülhet -a kérdés az, ki szorulhat ki a naptárból?

Az F1 szerződéses rendszere vegyes képet mutat: a történelmi versenyek megtartása, az új piacok felé való nyitás és bizonyos helyszínek rotációja egyaránt része a stratégiának, emiatt egyes kontraktusok rövid távra szólnak, míg mások egészen a következő évtized közepéig biztosítják a versenyek jövőjét.

Lejáró szerződések és bizonytalan jövők

Imola jelenlegi szerződése 2025 végén fut ki, bár hosszabbításra van lehetőség. Hasonló helyzetben van Las Vegas is, amely 2023-ban tért vissza a híres Strip utcai pályájával, és szintén 2025-ig rendelkezik megállapodással, miközben a szervezők további tízéves hosszabbítást szeretnének.

A 2026-os év különösen fontos, ugyanis ekkor jár le többek között a bakui, az austini és a barcelonai futam kontraktusa. Utóbbi azonban Madridba költözik, így a spanyolországi jelenlét folytatódik. Ugyanebben az évben búcsúzik Zandvoort is, amely pénzügyi nehézségei miatt nem tudja garantálni a folytatást.

Hol férhet el Portimao?

Amennyiben 2027-ben valóban visszatér a Portugál Nagydíj, akkor elsősorban azok a futamok eshetnek ki, amelyeknek épp akkor jár le a kontraktusuk. Ide tartozik Hollandia, Azerbajdzsán és az Egyesült Államok austini helyszíne. Ugyanakkor az észak-amerikai piac stratégiai fontosságú, így a COTA nagy valószínűséggel marad, Baku pedig szintén komoly regionális jelentőséget szerzett, ezért jó eséllyel hosszabbít.

A leggyengébb láncszem Zandvoortnak tűnik, bár a négyszeres világbajnok Max Verstappen révén óriási népszerűség övezi, a magas költségek és az állami támogatás hiánya komoly gondot jelent. Az éves kiadások akár 70 millió euróra is rúghatnak, amit a szervezők fenntarthatatlannak tartanak. Ez nyithatja meg az utat Portimao előtt, de Imola esetleges kiesése is opció lehet.

F1-es szerződések lejárata

NagydíjSzerződés vége
Emilia-Romagna Nagydíj2025
Las Vegas-i Nagydíj2025
Holland Nagydíj2026
Azerbajdzsáni Nagydíj2026
Egyesült Államok Nagydíj2026
Szingapúri Nagydíj2028
Mexikói Nagydíj2028
Japán Nagydíj2029
Brazíl Nagydíj2030
Abu-Dzabi Nagydíj2030
Szaúd-Arábiai Nagydíj2030
Osztrák Nagydíj2030
Kínai Nagydíj2030
Olasz Nagydíj2031
Belga Nagydíj (Spa, rotációs)2031
Kanadai Nagydíj2031
Monacói Nagydíj2031
Katari Nagydíj2032
Magyar Nagydíj2032
Brit Nagydíj2034
Spanyol Nagydíj (Barcelona/Madrid)2035
Bahreini Nagydíj2036
Ausztrál Nagydíj2037
Miami Nagydíj2041

Portugália előnyei és versenytársai

Portugália nincs egyedül a pályázók között, ugyanis Dél-Afrika és Thaiföld is szeretne bekerülni a versenynaptárba, ami erősíti a versenyt, ugyanakkor Portimao mellett több tényező is szól.

Az algarvei pálya kiváló infrastrukturális háttérrel rendelkezik, amelyet a versenyzők és a csapatok is elismeréssel emlegettek. Már a 2020-as és 2021-es futamok során is bizonyították, hogy nehéz körülmények között is képesek magas színvonalú rendezést biztosítani.

Az időjárás kedvező, a szervezés hatékonysága pedig jó hírnévnek örvend, a portugál kormány ráadásul nyíltan jelezte, hogy hajlandó állami forrásokat biztosítani a futamhoz, ami döntő tényező lehet a visszatérés szempontjából.

Élő közvetítés