A portugál kormányfő nemrégiben bejelentette, hogy 2027-ben ismét futamot rendeznének az Autódromo Internacional do Algarve aszfaltcsíkján. A Forma–1 azonban továbbra is a 24 versenyes keretszámot kívánja fenntartani, így új belépő csak egy másik pálya helyére kerülhet -a kérdés az, ki szorulhat ki a naptárból?
Az F1 szerződéses rendszere vegyes képet mutat: a történelmi versenyek megtartása, az új piacok felé való nyitás és bizonyos helyszínek rotációja egyaránt része a stratégiának, emiatt egyes kontraktusok rövid távra szólnak, míg mások egészen a következő évtized közepéig biztosítják a versenyek jövőjét.
Lejáró szerződések és bizonytalan jövők
Imola jelenlegi szerződése 2025 végén fut ki, bár hosszabbításra van lehetőség. Hasonló helyzetben van Las Vegas is, amely 2023-ban tért vissza a híres Strip utcai pályájával, és szintén 2025-ig rendelkezik megállapodással, miközben a szervezők további tízéves hosszabbítást szeretnének.
A 2026-os év különösen fontos, ugyanis ekkor jár le többek között a bakui, az austini és a barcelonai futam kontraktusa. Utóbbi azonban Madridba költözik, így a spanyolországi jelenlét folytatódik. Ugyanebben az évben búcsúzik Zandvoort is, amely pénzügyi nehézségei miatt nem tudja garantálni a folytatást.
Hol férhet el Portimao?
Amennyiben 2027-ben valóban visszatér a Portugál Nagydíj, akkor elsősorban azok a futamok eshetnek ki, amelyeknek épp akkor jár le a kontraktusuk. Ide tartozik Hollandia, Azerbajdzsán és az Egyesült Államok austini helyszíne. Ugyanakkor az észak-amerikai piac stratégiai fontosságú, így a COTA nagy valószínűséggel marad, Baku pedig szintén komoly regionális jelentőséget szerzett, ezért jó eséllyel hosszabbít.
A leggyengébb láncszem Zandvoortnak tűnik, bár a négyszeres világbajnok Max Verstappen révén óriási népszerűség övezi, a magas költségek és az állami támogatás hiánya komoly gondot jelent. Az éves kiadások akár 70 millió euróra is rúghatnak, amit a szervezők fenntarthatatlannak tartanak. Ez nyithatja meg az utat Portimao előtt, de Imola esetleges kiesése is opció lehet.
F1-es szerződések lejárata
| Nagydíj | Szerződés vége |
| Emilia-Romagna Nagydíj | 2025 |
| Las Vegas-i Nagydíj | 2025 |
| Holland Nagydíj | 2026 |
| Azerbajdzsáni Nagydíj | 2026 |
| Egyesült Államok Nagydíj | 2026 |
| Szingapúri Nagydíj | 2028 |
| Mexikói Nagydíj | 2028 |
| Japán Nagydíj | 2029 |
| Brazíl Nagydíj | 2030 |
| Abu-Dzabi Nagydíj | 2030 |
| Szaúd-Arábiai Nagydíj | 2030 |
| Osztrák Nagydíj | 2030 |
| Kínai Nagydíj | 2030 |
| Olasz Nagydíj | 2031 |
| Belga Nagydíj (Spa, rotációs) | 2031 |
| Kanadai Nagydíj | 2031 |
| Monacói Nagydíj | 2031 |
| Katari Nagydíj | 2032 |
| Magyar Nagydíj | 2032 |
| Brit Nagydíj | 2034 |
| Spanyol Nagydíj (Barcelona/Madrid) | 2035 |
| Bahreini Nagydíj | 2036 |
| Ausztrál Nagydíj | 2037 |
| Miami Nagydíj | 2041 |
Portugália előnyei és versenytársai
Portugália nincs egyedül a pályázók között, ugyanis Dél-Afrika és Thaiföld is szeretne bekerülni a versenynaptárba, ami erősíti a versenyt, ugyanakkor Portimao mellett több tényező is szól.
Az algarvei pálya kiváló infrastrukturális háttérrel rendelkezik, amelyet a versenyzők és a csapatok is elismeréssel emlegettek. Már a 2020-as és 2021-es futamok során is bizonyították, hogy nehéz körülmények között is képesek magas színvonalú rendezést biztosítani.
Az időjárás kedvező, a szervezés hatékonysága pedig jó hírnévnek örvend, a portugál kormány ráadásul nyíltan jelezte, hogy hajlandó állami forrásokat biztosítani a futamhoz, ami döntő tényező lehet a visszatérés szempontjából.
