Kiss Sándor|2025. 11. 21. 15:20
A McLaren szerint kérdéses volt a Verstappen motorcseréjének pénzügyi besorolása.

A Red Bull határozott hangnemben reagált a McLaren felvetésére, miután a wokingiak arra szerettek volna választ kapni, vajon a két héttel ezelőtti interlagosi hétvégén elvégzett motorcsere összhangban állt-e a pénzügyi szabályozással. A négyszeres világbajnok Max Verstappen autójában új erőforrás került az időmérő után, ami azonnal felkeltette a McLaren vezetőinek figyelmét.

A brit istálló különösen arra volt kíváncsi, hogy a csere teljesítménynövelő célja belefér-e abba a keretrendszerbe, amely elvileg megakadályozná, hogy a csapatok extra költségekkel próbáljanak előnyre szert tenni. Mivel erre a kérdésre az FIA egyelőre nem adott hivatalos eligazítást, a helyzet egy szabályozási szürkezóna körül forog.

A McLaren aggályai és a Red Bull válasza

Andrea Stella csapata a vonatkozó iránymutatásokra hivatkozva úgy vélte, a pusztán teljesítményorientált erőforrás-cserék akár a költségsapkába is beletartozhatnak. A Red Bull azonban nem tart attól, hogy lépésük bármiféle következménnyel járna. Paul Monaghan, a csapat vezető mérnöke Las Vegasban kapott kérdést az ügyről, és világossá tette, hogy semmi kivetnivalót nem lát a történtekben.

„Nem lep meg, hogy valaki bedobta ezt a témát" – fogalmazott, majd hozzátette, hogy fordított esetben ők sem feltétlenül jártak volna el másképp. Szerinte teljes mértékben védhető és szabályos volt a motorcsere, ugyanis az elmúlt években számtalan példát láthattunk hasonló helyzetekre, így szerinte nincs itt semmi különös.

Monaghan szerint egyáltalán nem beszélhetünk szürkezónáról.

„A magunk részéről minden döntésünket megindokoltuk. Ha kérdést kapunk erről, rendben van, ugyanis meg tudjuk védeni az álláspontunkat." Kiemelte, hogy nem tart attól, hogy a csapatot év végén bármiféle szankció érné, miközben óvatosan hozzátette, nem szeretne találgatásokba bocsátkozni, mert „könnyen tévedhet és még nevetségesebbnek tűnhetne", ezért inkább nem megy bele a pénzügyi szabályok értelmezési részleteibe.

A mérnök azt is hangsúlyozta, hogy az interlagosi hétvégén kivett erőforrás bármikor visszakerülhet a versenyző autójába, ugyanis a szezon végéig még felhasználható állapotban van.

Később ugyanerről a témáról Helmut Markót is megkérdezték, aki hasonlóan határozott választ adott. A tanácsadó szerint a csapatnak „semmilyen aggodalma nincs", ugyanis állítása szerint teljesen a szabályok keretein belül jártak el, és szerinte sem beszélhetünk szürkezónáról.

A McLaren hátrányban érzi magát

A McLaren oldaláról Neil Houldey, a csapat technikai igazgatója más megvilágításba helyezte a kérdést. Úgy fogalmazott, létezik egy olyan helyzet, amely alapvető különbséget teremt a gyári és az ügyfélcsapatok között, ugyanis a motorbeszállítók nem feltétlenül biztosítanak ingyen erőforrást azoknak, akik tőlük vásárolnak.

Rámutatott arra, hogy ők nem tehetik meg ugyanazt, mint a Red Bull, ugyanis nem áll mögöttük olyan gyártói háttér, amely fedezi az extra motorcsere költségeit.

„Ez egyértelmű előnyt ad a gyári csapatoknak, amit mi, teljesen független alakulásként nem tudunk kihasználni" – mondta, miközben kitért arra is, hogy ez a probléma évek óta rendszeresen visszaköszön.

Houldey ugyanakkor megjegyezte, hogy 2026-tól sok minden változik, ugyanis a költségsapka hatálya az erőforrás-fejlesztésekre is kiterjed majd, ami várhatóan jobban kiegyenlíti a viszonyokat. Addig viszont továbbra is fennáll a „szabályozási vákuum", amely a gyári alakulatnak kedvez.