Carlos Sainz határozott véleményt fogalmazott meg az FIA jelenlegi versenybírói rendszerével kapcsolatban, miután a Holland Nagydíjon kapott vitatható büntetését végül visszavonták. A Williams pilótája szerint alapvető változtatásokra van szükség a sportág bírói struktúrájában.
A spanyol versenyző Zandvoortban egy Liam Lawsonnal történt ütközés miatt 10 másodperces időbüntetést és két büntetőpontot kapott. Az eredeti döntés Sainzot hibáztatta az incidensért, ám a Williams fellebbezése után, a bakui hétvége előtt a versenybírák végül felülvizsgálták álláspontjukat.
Az FIA hivatalos dokumentuma szerint az esetet versenybalesetnek minősítették át, egyúttal törölték Sainz büntetőpontjait is. A spanyol versenyző az Azeri Nagydíj előtt részletesen kifejtette véleményét a témában.
"Áttörésnek tartom, hogy először sikerült új bizonyítékokkal előállnunk, amelyeket a bírák elfogadtak. Korábban más csapatoknál is próbálkoztunk már ilyesmivel, de sosem jártunk sikerrel. Ez azt mutatja, hogy létezik egy mechanizmus, amit végre sikerült alkalmaznunk egy olyan esetben, ami fekete-fehér volt" – fogalmazott a Williams versenyzője.
A Forma–1-es Pilóták Szövetségének igazgatói posztját is betöltő Sainz konkrét javaslattal állt elő.
"Az FIA-val közösen meg kellene állapodnunk abban, hogy a három versenybíróból legalább kettő állandó legyen, míg egy rotációs alapon változna. Ez utóbbira az oktatás és a sportszerűség miatt lenne szükség."
"Nem szabadna, hogy a költségek miatt aggódjunk, hiszen a sportágban bőven van elég pénz az állandó bírók fizetésére, ahogy minden más pozícióban dolgozó személy bérére is. Hihetetlen számomra, hogy még mindig ezekről a fizetésekről vitatkozunk" – tette hozzá a spanyol.
Sainz szerint bár az irányelvek papíron egyértelműek, a gyakorlatban mégsem működnek megfelelően.
"Az útmutatók célja az volt, hogy mind a bírók, mind a versenyzők számára világos legyen, kit terhel a felelősség egy-egy incidensért. Be kell azonban vallanom, hogy ezek nem váltották be a hozzájuk fűzött reményeket. Hiába tűnik minden egyértelműnek papíron, a végrehajtás és a versenyzés során rendre azt látjuk, hogy mégsem az."