Motorsport.hu|2025. 11. 28. 17:02
Sainz úgy érzi, a volt pilóták sokkal pontosabban ítélnék meg a vitás helyzeteket.

Carlos Sainz ismét egy lényeges kérdésre terelte a figyelmet, ugyanis szerinte a Forma–1 jelenlegi szabályrendszere jóval kevésbé lenne terhelt, ha a stewardok között több volt versenyző foglalna helyet. A Williams pilótája arra utalt, hogy a friss versenytapasztalat rengeteget segítene a vitás incidensek megítélésében, és szerinte ezzel akár a sokat vitatott „versenyzési irányelv” is feleslegessé válhatna.

A katari hétvége előtt az FIA és a versenyzők közösen ültek asztalhoz, hogy áttekintsék a jelenlegi irányelvek helyzetét. Sainz azonban úgy látja, ez a rendszer több zavart okozott, mint amennyi tisztázást hozott, ugyanis szerinte a szabályok túlságosan nagy teret adnak a szubjektív értelmezésnek.

A spanyol pilóta úgy érzi, az idei szezonban több vizsgálat és ítélet is hibás volt, és ezt saját bőrén is megtapasztalta, amikor Zandvoortban egy döntés miatt ő került reflektorfénybe – szerinte teljesen indokolatlanul.

A GPDA egyik igazgatójaként Sainz kiemelte, hogy a versenyzők között is egyre nagyobb a bizalmatlanság a jelenlegi rendszerrel szemben. Többen úgy gondolják, az irányelvek nem segítik a konzisztens döntéseket, ugyanis a stewardok gyakran apróságokból próbálnak ítéletet hozni olyan helyzetekben, amelyek korábban egyszerű versenybalesetnek számítottak volna.

Közben Sainz nyíltan dicsérte a televíziós szakértőket. Külön is kiemelte Karun Chandhok, Anthony Davidson és Jolyon Palmer elemzéseit, ugyanis úgy látja, hogy az általuk felépített gondolatmenetek sokkal közelebb állnak a valós versenyszituációkhoz.

„Azt kell mondanom, az esetek nagyjából 90 százalékában egyetértek velük” – jelezte a spanyol pilóta, majd hozzátette, hogy ez a fajta gyakorlati rálátás pontosan az, ami hiányzik a stewardok munkájából.

Sainz szerint, ha ilyen szintű szakmai tudás kerülne a döntéshozatalba, akkor maga a rendszer is sokkal egyszerűbb lehetne, ugyanis a jelenlegi szabálykészlet helyett a hozzáértés dominálna.

„Az ideális megoldás az lenne, ha nem szabálypontok alapján próbálnánk megítélni egy-egy helyzetet, hanem olyan emberekre bíznánk, akik rögtön látják, mi történt. Ugyanezt látjuk a TV-ben azoknál az ex-pilótáknál, akik kiválóan elemzik a sporteseményeket.”

A Williams versenyzője szerint a jelenlegi irányelvek túl erősen terelik a stewardokat abba az irányba, hogy minden helyzetben felelőst keressenek, még akkor is, ha korábban ezt egyszerűen versenyhelyzetnek minősítették volna.

„Idén szinte soha nem volt tér arra, hogy valamit versenybalesetnek minősítsenek. Minden fekete-fehér volt, egyetlen keréknyi előny vagy hátrány alapján ítéltek. Ez így nem működik.”

Sainz úgy véli, több higgadtságra lenne szükség, és a megbeszéléseket is inkább a hétvége rajtja előtt, nyugodt körülmények között kellene lefolytatni. „Le kell ülni a csütörtöki napokon, és végigvenni a kérdéses eseteket. Ilyenkor lehet igazán tisztán látni, nem pedig a hétvége hevében.”

Végül hozzátette, hogy ez a vélemény bár hangsúlyos, mégsem a GPDA hivatalos álláspontja. „A rendszerben rengeteg lehetőség lenne a fejlődésre. Az idei évben viszont az irányelvek több problémát okoztak, mint amennyit megoldottak.”