A Forma-1 történetének egyik legradikálisabb szabályváltozása előtt állunk, és egyre többen teszik fel a kérdést: vajon a 2026-os autók között láthatunk majd egyedi megoldásokat, vagy minden konstrukció szinte ugyanúgy fog kinézni?
A 2026-os szezon nem csupán az új motorszabályok bevezetése miatt lesz mérföldkő, hanem az aerodinamikai szabályok teljes újragondolása miatt is. A helyzet kísértetiesen emlékeztet a 2022-es évre, amikor a ground effect korszak vette kezdetét.
Akkoriban a Ferrari jellegzetes oldalsó burkolatai, a Red Bull rámpás hűtőborítása és a Mercedes radikális "zero-pod" koncepciója tette igazán változatossá a mezőnyt. Az Auto Motor und Sport szerint ez valóságos aranykor volt a technológiai megszállottak számára.
A Mercedes technikai igazgatója, Andrew Shovlin azonban rámutatott, hogy négy év stabil szabályrendszer után a különböző koncepciók fokozatosan közeledtek egymáshoz. "Ha megnézzük, mennyi részlet látható ma ezen a területen, és összehasonlítjuk a 2022-es állapottal, óriási a különbség" – fogalmazott a szakember.
Shovlin figyelmeztetett, hogy "bizonyos területeken minden autó hasonlóan fog kinézni, egyszerűen azért, mert a szabályok nem adnak sok mozgásteret". Ugyanakkor szerinte a legnagyobb változatosságot akkor láthatjuk majd, amikor először mutatják be az autókat – mielőtt elkezdődne a szokásos másolási hullám.
Az Aston Martin 2026-os autóját tervező Adrian Newey valamivel bizakodóbb a helyzetet illetően.
"Mindig is szerettem a csapatok közötti különbségeket" – nyilatkozta a legendás tervező. "Unalmas, amikor minden autó ugyanúgy néz ki, és csak a festés alapján lehet őket megkülönböztetni. Szerintem jó esély van rá, hogy 2026-ban a 2022-es évhez hasonló változatosságot láthatunk. A szabályok elég rugalmasak ehhez, és biztos vagyok benne, hogy minden csapat különböző megoldásokkal fog előállni."