A Forma–1 világában, ahol a legnagyobb csapatok már közel 1500 fős stábbal dolgoznak, a Haas továbbra is a kivételek közé tartozik. Az amerikai alakulat alig 400 fővel működik, mégis képes rendszeresen a középmezőnyben harcolni – ez önmagában is figyelemre méltó teljesítmény.
Persze a Ferrarihoz fűződő technikai együttműködés sok terhet levesz a vállukról, de ez mit sem változtat azon, hogy a korlátozott infrastruktúrával és kisebb létszámmal elért eredményeik valódi elismerést érdemelnek. Az elmúlt években a Haas célzott beruházási programot indított, amely nemcsak a munkaerő bővítésére, hanem a technikai háttér fejlesztésére is kiterjedt.
Ebben kulcsszerepet játszik a Toyota érkezése, amely 2026-tól a MoneyGram helyét veszi át a csapat névadó szponzoraként. A japán gyártóval kötött megállapodás jelentős anyagi forrást biztosít, amelyet a Haas már most elkezdett visszaforgatni a csapat versenyképességének növelésére.
Ennek egyik első kézzelfogható eredménye, hogy a csapat elindíthatja saját TPC (Testing of Previous Cars) programját, vagyis két évnél idősebb autókkal valós pályateszteket szervezhet – ez pedig lehetőséget ad a Toyota versenyzőinek is, hogy testközelből ismerkedjenek meg a Forma–1 világával.
De a legnagyobb előrelépést mégis a saját szimulátor megépítése jelenti, amely a tervek szerint 2026 május–júniusára készülhet el a csapat angliai, banbury-i központjában. Eddig a Haas kizárólag a Ferrari maranellói szimulátorát használhatta, éves szinten előre meghatározott számú napon. Ez a megoldás azonban komoly korlátokat jelentett a mindennapi munkában.
„Nagyon fontos lépés számunkra, hiszen jelenleg a Ferrari szimulátorát használjuk Maranellóban. Ez viszont nem ideális, mivel a mérnökeink többsége az Egyesült Királyságban dolgozik, az elérhető napok száma pedig korlátozott, és az olaszországi logisztika sem egyszerű” – magyarázta Ayao Komatsu csapatfőnök az idényzáró Abu-dzabi Nagydíj hétvégéjén.
Komatsu arra is rámutatott, hogy csak az aerodinamikai részleg egy része működik Maranellóban, míg a teljes műszaki és operatív gárda Angliában dolgozik, így rendszeresen mérnököket kellett átküldeni Olaszországba. Bár a Toyota kölni központjában is van szimulátor, annak használata hasonló nehézségeket vetne fel, ezért is döntöttek úgy, hogy saját megoldást építenek ki.
A projekt már javában zajlik, és a csapat már most adatokat gyűjt a későbbi kalibráláshoz, hogy az új rendszer minél zökkenőmentesebben állhasson üzembe. Komatsu szerint a szimulátor a 2026-os szabályváltozások fényében kulcsfontosságú lesz.
„Őszintén szólva, szerettem volna, ha legalább fél évvel korábban elkészül. A jövő évi szabályok miatt a szimulátor szerepe még hangsúlyosabb lesz. Most nem tudjuk azonnal bevetni, de így is hatalmas előrelépés lesz a csapat életében” – hangsúlyozta a japán szakember.
