A grove-i istálló 86 pontjával már most többet szerzett, mint 2018 és 2024 között összesen.

Az nyolc futammal az idei szezon vége előtt már most történelmi jelentőségű a Williams számára, hiszen James Vowles csapatfőnök irányításával olyan eredményeket értek el, amelyekre évek óta nem volt példa a patinás brit istállónál. A konstruktőri bajnokság ötödik helyén tanyázó grove-i alakulat 86 pontos mérlege önmagában is figyelemreméltó, ám az igazán megdöbbentő statisztika akkor válik láthatóvá, ha összehasonlítjuk az elmúlt évek teljesítményével.

Az Olasz Nagydíjon Alex Albon hetedik helyével tovább erősítette a csapat pozícióját, miután egy kiváló stratégiai húzásnak köszönhetően hosszú első etapja után friss közepes keverékű abroncsokra váltva még Kimi Antonellit is megelőzte a Mercedesnél. A brit-thai versenyző kemény gumikon töltött első szakasza lehetővé tette, hogy több középmezőnybeli riválisát is maga mögé utasítsa, köztük a Sauber színeiben versenyző Gabriel Bortoletót is.

Hét sovány esztendő után

A 2018 és 2024 közötti időszak különösen nehéz volt a Williams számára, amikor összesen mindössze 84 pontot sikerült gyűjteniük. Ez azt jelenti, hogy az idei évadban már két ponttal többet szereztek, mint az előző hét teljes szezon során együttvéve. A mélypont a 2020-as év volt, amikor egyetlen pontot sem tudtak szerezni, míg 2019-ben csupán egyetlen egységgel gazdagodtak.

Vowles 2023 elején vette át a csapat irányítását Jost Capito után, és már az első évében sikerült előrelépést elérni a hetedik hellyel a konstruktőrök között. Bár akkor még csak 28 pontot gyűjtöttek – amelyből 27-et Albon szerzett –, már látszódtak a pozitív változás jelei. A tavalyi kilencedik hely ugyan visszalépésnek tűnt, de a háttérben már javában zajlott az építkezés.

Carlos Sainz érkezése egyértelműen jelezte a Williams ambícióit és a projektbe vetett hitét. Ugyan a spanyol pilóta még keresi a formáját az új környezetben, az idei autó teljesítménye igazolja a csapat döntéseit és fejlesztési irányát.

Stratégiai döntés a jövőért

Különösen érdekes, hogy a Williams a nyári szünet óta egyáltalán nem fejlesztette az autóját, teljes mértékben a következő évekre koncentrálva erőforrásaikat. Vowles világossá tette, hogy a hosszú távú célok érdekében már januárban meghozták ezt a döntést, és nem változtatnak rajta, még akkor sem, ha ez akár pozícióvesztéssel járna az idei bajnokságban.

„Minden le van állítva, már eldőlt a dolog, és ezt a részvényesekkel egyetértésben hoztuk meg" – nyilatkozta Vowles a nyári szünet előtt az újságíróknak. „Rendkívül élvezem, hogy idén ötödikek vagyunk, fantasztikus eredmény ez számunkra, partnereinknek és mindenkinek, aki kapcsolatban áll velünk, de ennek a csapatnak az a célja, hogy világbajnokságokat nyerjen."

A csapatfőnök hozzátette, hogy nem fognak világbajnoki címekért harcolni, ha folyamatosan csak egy-két pozícióért küzdenek a konstruktőri bajnokságban, ezért vállalták ezt a merész stratégiai döntést. Az idei fejlesztések még januárban, februárban és márciusban készültek a szélcsatornában, azóta semmi újat nem vezettek be, és nem is terveznek.

A Williams jelenlegi formája azt mutatja, hogy 2017 óta először zárhatják az évet az ötödik helyen a konstruktőrök között. Ez a teljesítmény különösen figyelemreméltó annak fényében, hogy Vowles víziója eredetileg a 2026-os és 2027-es évekre koncentrál, nem pedig az idei eredményekre. Az Azeri Nagydíj előtt álló csapat bizonyította, hogy megfelelő vezetéssel és stratégiával még korlátozott erőforrásokkal is jelentős előrelépés érhető el a Forma-1-ben.

Szólj hozzá a cikkhez a lenti hozzászólás-fülnél!