A tesztpilóta szerint hamarosan visszatér régi erejéhez a Honda a MotoGP-ben.

A Honda jelenlegi tesztpilótája, Aleix Espargaro meggyőződéssel állítja, hogy a japán gyártó ismét meghatározó szereplővé válik a MotoGP mezőnyében. A szakember szerint az RC213V konstrukcióval már 2026-ban az első öt hely valamelyikén zárhatnak a világbajnokságban, míg 2027-ben akár a világbajnoki cím megszerzése is reális célkitűzés lehet – esetleg Jorge Martin nyergében.

A MotoGP 2024-ben ünnepelte fennállásának 75. évfordulóját, amelyből a Honda már 65 éve aktív résztvevő. Ez idő alatt a japán gyártó összesen 73 egyéni világbajnoki címet gyűjtött a különböző géposztályokban, jelentősen megelőzve a 37-37 címmel rendelkező Yamahát és MV Agustát. A legutóbbi trófeát Jaume Masia szerezte a Hondának 2023-ban a Moto3-ban, míg a királykategóriában Marc Marquez 2019-es diadala jelentette az utolsó világbajnoki címet.

Az elmúlt időszakban jelentős visszaesés mutatkozott a gyártó teljesítményében, amit jól szemléltet, hogy 2024-ben a két gyári versenyző, Joan Mir és Luca Marini mindössze a 21. és 22. helyen végzett az összetettben, ezzel az állandó versenyzők között sereghajtók voltak. A világ legnagyobb motorkerékpár-gyártója számára ez természetesen elfogadhatatlan eredmény.

Jelentős fejlesztési program indult

A Honda átfogó fejlesztési programot indított a Ducatival szembeni hátrány ledolgozására, amelynek kulcsfontosságú eleme az újjászervezett tesztcsapat. A 2025-ös évben az Apriliától érkező tapasztalt Aleix Espargaro mellett az LCR korábbi versenyzője, Nakagami Takaaki is tesztpilótaként folytatja pályafutását, emellett továbbra is számíthatnak Stefan Bradl szakértelmére.

A befektetett energia már most megtérülni látszik, ugyanis a 2025-ös MotoGP-szezon első hat versenyén rendszeresen az első tíz között végeztek a Honda versenyzői. A legkiemelkedőbb eredményt a múlt hétvégi Le Mans-i Nagydíjon érték el, ahol Johann Zarco szenzációs győzelmet aratott.

Bár a változékony időjárási körülmények kedveztek a 34 éves francia sikerének, teljesítménye mindenképpen figyelemreméltó. Ez volt az első Honda-győzelem a MotoGP-ben Alex Rins 2023-as austini diadala óta, aki szintén az LCR színeiben versenyzett. A Honda jelenleg a második helyen áll a 2025-ös konstruktőri bajnokságban.

Optimista kilátások

Aleix Espargaro május 23. és 25. között Silverstone-ban másodszor kap szabadkártyás indulási lehetőséget, miután a spanyol nagydíjon, Jerezben már debütált versenykörülmények között az RC213V nyergében. A 35 éves versenyző szerint a Honda hamarosan visszatérhet korábbi dominanciájához.

"Száz százalékig biztos vagyok ebben. A Honda a legnagyobb erő ebben a sportágban. Nagyon világos céljuk van, újra versenyeket akarnak nyerni. Nincsenek félmegoldások, az általuk összeállított tesztcsapat rendkívül erős, magas szintű és nem számolnak a költségekkel" – nyilatkozta a spanyol Marca napilapnak.

"Mindez egyetlen tényezőn múlik: az időn. Időre van szükségünk a projekt felépítéséhez, de már most látható az előrelépés a tavalyi évhez képest, és ez a fejlődés folytatódni fog. Meggyőződésem, hogy a Honda a közeljövőben ismét rendszeres győzelmeket fog aratni" – tette hozzá a tesztpilóta.

A 2027-es szabályváltozások új lehetőséget jelenthetnek

A 2027-es MotoGP szabályváltozások számos újítást hoznak, többek között 850 köbcentiméterre csökken a hengerűrtartalom az eddigi 1000-ről, alacsonyabb lesz a teljesítmény és az üzemanyag-fogyasztás, megszűnik a magasságállítható felfüggesztés, valamint jelentősen korlátozottabb lesz az aerodinamikai fejlesztések szabadsága. Espargaro szerint ez az év lehet a Honda visszatérésének kulcsa.

"Amennyiben sikerül megfelelően rendszerezni a rendelkezésünkre álló anyagokat, és további teljesítménynövekedést érünk el a 2026-os motorral, akkor már jövőre is harcolhatunk az első öt helyért a világbajnokságban. A 2027-es motorkerékpár pedig minden kétséget kizáróan világbajnoki címre esélyes prototípus lesz" – jelentette ki határozottan a spanyol szakember.

A Hondának még bőven van ideje a győztes csomag összeállítására az új szabályok 2027-es bevezetéséig. A japán gyártó jelenleg a Yamahával együtt a D koncessziós rangban szerepel, ami nagyobb fejlesztési szabadságot biztosít számukra a Ducatihoz, Apriliához és KTM-hez képest.

Aleix Espargaro nyilatkozatai egyben barátja, Jorge Martin számára is vonzóbbá tehetik a Hondához való esetleges átigazolást. A SPEEDWEEK.com beszámolója szerint a HRC jelentős anyagi ráfordítással és egy újabb világbajnoki cím megszerzésének lehetőségével próbálja meggyőzni a világbajnokot.

AJÁNLATOK A CÍMLAPRÓL