A Formula E vezérigazgatója, Jeff Dodds egyértelműen kijelentette, hogy szerinte legkésőbb két éven belül női versenyző is rajthoz állhat a tisztán elektromos bajnokság futamain. A sorozat az utóbbi időszakban fokozott erőfeszítéseket tett annak érdekében, hogy a tehetséges női pilóták valódi esélyt kapjanak a bizonyításra a legmagasabb szinten.
Bár az első Formula E-versenyen, a 2014-es pekingi ePrix-n két nő is szerepelt – Katherine Legge az Amlin Aguri, Michela Cerruti pedig a Trulli GP színeiben –, egyikük sem tudott hosszabb távon a mezőny tagja maradni. Legge egyetlen további futamon indult, míg Cerruti három extra verseny után távozott a sorozatból.
Őket követte Simona de Silvestro, aki az Andretti Autosport (akkori nevén) színeiben a 2015-ös londoni dupla fordulóban mutatkozott be, majd teljesítette a 2015–2016-os idényt. Long Beachben és Berlinben pontot is szerzett, ezzel máig ő az egyetlen női versenyző, aki Formula E-futamon pontot tudott szerezni.
Az elektromos sorozat vezetése régóta hangsúlyozza, hogy férfiak és nők egyenlő feltételek mellett versenyezhetnek, és ezt nemcsak szavak szintjén, hanem konkrét lépésekkel is igyekszik igazolni. A 2024-es madridi, kizárólag női pilóták számára rendezett teszt után idén ősszel újabb ilyen alkalomra került sor Valenciában, a Ricardo Tormo pályán.
A második női teszten összesen tizennégy versenyző vett részt, és a Mahindra Racing színeiben vezető Chloe Chambers 1:22.767-es ideje alig maradt el a leglassabb férfi pilóta, Joel Eriksson teszteredményétől, aki a héten korábban 1:22.318-at teljesített. A legjobb hat női versenyző között kevesebb mint egy másodperc volt a különbség, ami jól mutatta a mezőny erősségét.
Dodds szerint az idei teszt kétszer annyi pályaidőt biztosított, mint az előző évi, és a javulás is szemmel látható volt. „Egy évvel ezelőtt még nagyobb volt a különbség a férfi versenyzők és a női tesztelők között, most viszont sikerült megfelezni azt. Ha tippelnem kellene, azt mondanám, hogy két éven belül női pilótát is látunk majd a világbajnoki mezőnyben – ez az én megérzésem” – fogalmazott, majd hozzátette, hogy ennek a kulcsa a folyamatos lehetőség biztosítása.
A Formula E célja, hogy a női versenyzők rendszeresen lehetőséget kapjanak az autók kipróbálására, ugyanis a csapatok csak olyan pilótákat szerződtetnek, akikben valódi potenciált látnak.
„A mi feladatunk az, hogy lehetőséget teremtsünk számukra, hogy bizonyíthassanak a csapatok előtt – mi ugyanis nem szerződtetjük őket, ezt a csapatok döntik el. Ahhoz pedig meg kell mutatniuk, hogy képesek nyerni, ehhez viszont le kell bontanunk néhány akadályt” – fejtette ki a vezérigazgató.
A bajnokság olyan partnerekkel is együttműködik, mint a Google Cloud, amely mesterséges intelligenciát alkalmaz annak érdekében, hogy segítse a női pilótákat a felzárkózásban, különösen azokban az esetekben, amikor eddig kevesebb időt tölthettek autóban, mint férfi versenytársaik.
„Teljes mértékben elkötelezettek vagyunk amellett, hogy bebizonyítsuk: a férfiak és a nők egyenlő feltételek mellett versenyezhetnek ebben a sportban” – hangsúlyozta Dodds.
A Formula E hamarosan lezárja a Gen3 Evo korszakot, ugyanis a 13. szezonban már a jóval gyorsabb Gen4-es autók lépnek pályára, amelyek a technikai tervezés során még több figyelmet fordítanak az inkluzivitásra.
„Az új autók már szervokormánnyal készülnek, ez az első olyan generáció, amelynek tervezésében tudatosan szerepelt az is, hogy befogadóbb legyen a versenyzők szélesebb köre számára” – tette hozzá Dodds.
