Hegedűs László|2025. 12. 18. 18:34
Az FIA bemutatta a 2027-es WRC-autók első látványterveit és új irányelveit.

Az FIA hivatalosan is közzétette a 2027-től érvényes technikai szabályrendszer szerint épülő Rally1-es autók első 3D-s látványterveit, amelyek betekintést nyújtanak abba, hogyan is festhet majd a rali-világbajnokság jövője. A cél egyértelmű: alacsonyabb költségek, nagyobb rugalmasság, új gyártók bevonzása, és a sportág látványosságának megőrzése.

„A WRC27-es szabályrendszer mérföldkő a rali-világbajnokság történetében” – hangsúlyozta Mohammed bin Szulajm, az FIA néhány napja újraválasztott elnöke.

„Ezek az előírások a költséghatékonyság, a fenntarthatóság és az elérhetőség mentén határozzák meg a keretrendszert, miközben továbbra is biztosítják azt a technikai kihívást és teljesítményszintet, amely a ralisport legmagasabb szintjét jellemzi. A WRC27 Rally1 koncepció pontosan ezt testesíti meg, és irányt mutat a következő generációs versenyautók fejlesztéséhez.”

A tervek szerint ez az új szabályrendszer legalább tíz évig lesz érvényben. Az autók maximális költségét 345 ezer euróban határozzák meg, amit részben úgy kívánnak elérni, hogy a jelenlegi Rally2-es gépek egyes alkatrészeit is felhasználhatják a gyártók. A karosszériák tekintetében is széles skálán mozoghatnak az új modellek, a most publikált képeken három- és ötajtós változatok is feltűnnek.

Rugalmasság és fenntarthatóság: új koncepció mentén épülnek a WRC-autók

„A WRC27 egyik alapköve a rugalmasság” – emelte ki Malcolm Wilson, az FIA sportügyekért felelős alelnöke. „Az általunk bemutatott Rally1-es koncepcióautók ennek az elvnek megfelelően készültek, és jól mutatják, hogyan lehet ezt a szabadságot megvalósítani a gyakorlatban. Először láthatjuk, mennyi különböző technikai megoldás és ötlet fér bele ebbe a keretrendszerbe, miközben a legmagasabb szintű versenyelvárásoknak is megfelelnek.”

A bemutatott járművek egy 4100 és 4300 mm közötti hosszúságú, maximum 1875 mm széles csővázas konstrukcióra épülnek. A túlélőcellát a 2022-ben bevezetett jelenlegi Rally1-es modellek koncepciója alapján dolgozzák ki, de az FIA célja, hogy még magasabb szintű biztonságot nyújtson a versenyzőknek.

A motorháztető alatt egy 1,6 literes turbós belső égésű motor dolgozik majd, amely körülbelül 290 lóerőt teljesít, és fenntartható üzemanyaggal működik. Az alternatív hajtásláncok lehetőségét a szabályzat nem zárja ki, így a jövőben ezek is megjelenhetnek.

Jelen állás szerint egyetlen nagyobb gyártó, a Toyota jelezte hivatalosan, hogy ott lesz a 2027-es WRC-szezonban. Rajtuk kívül a tuningcégként ismert Project Rally One is bejelentkezett, mint jövőbeli szereplő.

Élő közvetítés