hero image
dppi

A Haas nem tartaná intelligens lépésnek a szélcsatorna-használat betiltását

OLVASS TOVÁBB
FORMA-1

A végéhez közeledhet a Horner-ügy, ekkor jöhet az ítélet a fellebbezésben

FORMA-1

Hülkenberg F1-es karrierje egyszer már nem működött a Saubernél

FORMA-1

Sainz már fel is próbálta a Ray Ban különleges F1-es napszemüvegét

FORMA-1

Jenson Button 15 éve ismét sokkolta az F1-et

Motorsport.hu
2023/01/19 08:59
A Forma-1 hosszútávú törekvése, hogy 2030-ra karbonsemlegessé tegye a szériát, ennek a projektnek pedig az egyik lépése lehet a szélcsatorna-használat megszüntetése.
Ajánlott Nagy bejelentést tett az Audi elődje az F1-ben, elkelt egy hely 2025-re

A száguldó cirkusz csapatainak az autófejlesztés során kulcsfontosságú terület a szélcsatornában töltött idő, ezért igyekeznek is minden egyes másodpercet kihasználni a lehető legtöbb hasznos adat begyűjtése érdekében.

Az elmúlt években ugyanakkor a CFD-tesztelés is egyre fejlettebbé vált, ami átvette a szélcsatornás tesztek korábbi feladatainak egy részét. A CFD-tesztek segítségével a csapatok ma már nagy mennyiségű adatot gyűjthetnek anélkül, hogy fizikailag betennék a lábukat (és persze autójukat) egy szélcsatornába.

Mindez arra készteti a Forma-1 vezetőit, hogy elgondolkozzanak a szélcsatornás tesztek teljes megszüntetésén. Ez minden bizonnyal elősegítené a szén-dioxid-semlegesség elérését, de a Haas aerodinamikai vezetője, Arron Melvin szerint nem lenne túl jó ötlet.

„Nem hiszem, hogy ez a költséghatékonyság szempontjából egy intelligens döntés lenne. Jó, ha van szabályozás, és arra ösztönöz minket, hogy feszegessük a CFD-tesztek határait. Természetesen szélcsatorna nélkül is lehet biztonságos, gyors autót készíteni, de az iparág rendkívül jó az alagutas tesztelésben“ - mondta Melvin a RacingNews365.com-nak.

„Ez nem egy olyan terület, amit be kellene tiltani, de minden bizonnyal sokkal alacsonyabb beruházási szintre lehet csökkenteni. A környezeti fenntarthatóságról szóló viták közepette nem szabad csak a szélcsatornát piszkálnunk. Ezzel együtt elérhető cél, hogy az energiaellátás szén-dioxid-mentes és fenntartható legyen“ - mondta a Haas mérnöke.

Amikor a szélcsatornás tesztek betiltásának ötletét felvetették a Forma-1-es csapatoknak, a hírek szerint tíz alakulatból nyolc egyetértett az ötlettel. Érthető módon az Aston Martin és a McLaren voltak azok, akik nem lelkesedtek a felvetésért, hiszen mindkét istálló nagy összegeket fektetett be a közelmúltban egy korszerű szélcsatorna építésébe.