Hegedűs László|2025. 12. 23. 09:39
A 2026-os motorvita ismét azt mutatja, hogy az innovációt nem büntetni, hanem érteni kellene.

Még egyetlen kilométert sem tett meg a mezőny a 2026-os szezon autóival, a Forma–1 műszaki vitái azonban máris felforgatták a paddockot, ugyanis a Mercedes egy olyan megoldással állt elő, amely újra kellemetlen kérdéseket vet fel a szabályértelmezés körül.

A hírek szerint a Honda, az Audi és a Ferrari azt szeretné elérni, hogy az FIA még az új idény rajtja előtt tiltsa be azt a módszert, amellyel a Mercedes – és állítólag a Red Bull Racing is – növelni tudta a belső égésű motorok sűrítési arányát. Amennyiben ez megtörténne, az nem kevesebbet jelentene, mint hogy egy kreatív műszaki megoldást büntetnének, miközben azok járnának jól, akik nem jutottak hasonló felismerésre.

A megoldás lényege abban rejlik, hogy a sűrítési arányt a mérések során nem teljes üzemi hőmérsékleten vizsgálják. A feltételezések szerint a motor egyes alkatrészei felmelegedéskor kitágulnak, ennek hatására a dugattyú közelebb kerül a henger felső holtpontjához, mint hideg állapotban.

Ez a változás nagyobb sűrítési arányt eredményez, ami egyszerre hoz extra teljesítményt és alacsonyabb fogyasztást. A trükk azért különösen érdekes, mert a technikai szabályok egyetlen pontja sem tiltja kifejezetten ezt az eljárást, ami arra utal, hogy a szövetség korábban nem számolt ezzel a lehetőséggel.

Az innováció nem vétek

A Mercedes, amelyet Toto Wolff irányít, pontosan azt tette, amit a Forma–1 évtizedeken át jutalmazott, ugyanis a szabálykönyvet kézbe véve olyan megoldást talált, amely egyszerre hatékony és jogszerű. Az ilyen kiskapuk felfedezése korábban elismerést váltott ki, és gyakran a sport fejlődésének motorja volt.

Az utóbbi években azonban mintha megváltozott volna a hangulat. Amikor egy csapat lemaradásba kerül, egyre gyakrabban a szabályalkotóhoz fordul segítségért, ahelyett hogy saját mérnökei kreativitásában bízna. A béke érdekében ilyenkor rendszerint kompromisszum születik, ám ennek ára van, ugyanis az eredetileg jutalmazott innováció elveszíti az értékét.

Nem tiltani, hanem utolérni kellene?

Egyes vélemények szerint a Forma–1 hosszú távon sokkal többet nyerne abból, ha a panaszkodás helyett mindenki saját megoldásokat keresne. A sport lényege mindig is az volt, hogy a szabályok adta kereteken belül a legokosabb gondolkodás győzzön, nem pedig az, hogy a vesztesek hangos tiltakozása alakítsa a szabálykönyvet.

Ha a Mercedes megoldását most betiltanák, azzal nemcsak egy csapat munkáját nulláznák le, hanem azt az üzenetet is közvetítenék, hogy az újítás kockázatos, mert utólag bármikor büntethető - ez pedig aligha szolgálná a Forma–1 jövőjét.

Közben az FIA egy másik fejlesztési területen már be is zárt egy kiskaput.

Élő közvetítés