A Williams versenyzője, Alexander Albon úgy érzi, a jelenlegi futam utáni technikai ellenőrzési rendszer több problémát szül, mint amennyit megold, ugyanis szerinte a szabályok végrehajtása kiszámíthatatlan és olykor méltánytalan eredményekhez vezet. A vita a Las Vegas-i hétvége után kapott új lendületet, ahol a McLaren mindkét autóját kizárták, miután Lando Norris és Oscar Piastri kopólemeze a megengedettnél jobban elhasználódott. A szabálytalanság a minimális, 9 milliméteres határértéket érintette, vagyis ugyanaz a probléma jelentkezett, ami 2025-ben a Ferrari sanghaji, illetve Nico Hülkenberg bahreini kizárását is okozta.
A McLaren szerint a túlzott igénybevétel hátterében az extrém mértékű pattogás állt, a csapatfőnök Andrea Stella pedig arról beszélt, hogy még maga a szövetség is felismerte a szankció aránytalanságát. A mérnökök megítélése alapján a problémának nincs érdemi teljesítménybeli előnye, ezért úgy vélik, szükség lenne arra, hogy a jövőben árnyaltabban kezeljék az ehhez hasonló, véletlenszerű technikai eltéréseket. Stella úgy fogalmazott, a szövetség is jelezte nekik, hogy a jelenlegi rendszerben „foglalni kell helyet a jövőbeni módosításoknak, ugyanis biztosítani kell, hogy az ilyen kisebb, teljesítményre érdemben nem ható eltérések ne vonjanak maguk után aránytalan büntetést”.
Albon azonban egészen másképp látja a helyzetet, ugyanis szerinte az ellenőrzések logikáját kellene megváltoztatni, nem pedig a szabályokat magyarázni. „Ezzel nem értek egyet” – mondta, majd hozzátette, hogy mindenki ugyanazokkal a határértékekkel dolgozik, és aki akár egy milliméterrel is lejjebb tudja engedni az autót, az máris jelentős köridőnyereséghez jut. Elismerte, hogy hibák minden csapatnál előfordulhatnak, mégsem tartja indokoltnak a következetlenséget.
A folytatásban arról is beszélt, milyen apróságok képesek teljesen átírni egy hétvége dinamikáját, ugyanis a beállításokat sokszor olyan körülmények módosítják, amelyeket a csapatok egyszerűen nem tudnak kontrollálni. „Ezek az autók elképesztőek, és a hasmagasságot gyakorlatilag a versenyen várható szélviszonyok alapján állítjuk be. Ha az egyenes végén hirtelen erős ellenszél érkezik, teljesen megváltozik a hasmagasság, ugyanis néhány plusz szélsebességi pont az autót sokkal lejjebb tolja” – nyilatkozta, majd kitért arra is, hogy ha megjelenik a pattogás, azonnal módosításokra kényszerülnek.
„Ilyenkor indul el a pattogás, és kénytelenek vagyunk hozzányúlni az autóhoz. Ez egy nagyon nehéz szabályrendszer, ugyanis Sprint-hétvégéken kevés időnk van kísérletezni, vagy éppen egy olyan helyszínen, mint Las Vegas, ahol minden még kiszámíthatatlanabb, ezért sokszor inkább a biztonságos megközelítést választjuk” – hangsúlyozta.
Albon szerint a pilóták sem érzik mindig igazságosnak a helyzetet, ugyanis a külső tényezők nagy szerepet játszanak abban, hogyan alakul a hétvége. „Előfordul, hogy vasárnap este azon bosszankodsz, hogy alig kopott valamit a lemez, és úgy érzed, sokkal jobban is kihozhattad volna a hétvégét, de ezek a szabályok, és együtt kell élnünk velük” – fogalmazott, majd arra is rámutatott, hogy a beállítások terén kínálkozna kerülőút is. „Akár sekélyebb beállításokat is használhatnánk, hogy ne legyen gond az érvényességgel, de akkor mindannyian olyan előnyt használnánk ki, ami nem lenne legális.”
A legnagyobb gondnak azonban nem ezt tartja, ugyanis szerinte az FIA jelenlegi vizsgálati rendszere túlzottan esetleges. „Ami engem igazán zavar, hogy a futam utáni ellenőrzésnél ez a folyamat véletlenszerű. Sokkal jobban szeretném, ha mind a húsz autót ellenőriznék, és akkor mindenki tiszta helyzetből indulna, ugyanis a mostani rendszer bonyolultabbá teszi a képet. De a szabály az szabály” – zárta gondolatait.
