Fernando Alonso a rá jellemző szókimondással és realitásérzékkel tekint a 2025-ös Forma-1-es szezon utolsó hat versenyére. A spanyol pilóta az austini hétvége előtt részletesen elemezte az Aston Martin jelenlegi helyzetét, és nem rejtette véka alá véleményét az idei évről sem, amely sem számára, sem a csapat számára nem hoz majd maradandó emlékeket.
"Rendkívül összetett feladat a teljesítményünk pontos megítélése, hiszen jelentős hullámzást mutatunk. Nagyban függünk az adott pálya karakterisztikájától és a beállításoktól. Az autó teljesítménye pedig közvetlenül befolyásolja a versenyzői teljesítményt is. Ha őszinte akarok lenni, nem hiszem, hogy ez egy olyan szezon lesz, amire szívesen emlékszem majd vissza" – fogalmazott Alonso az Amerikai Nagydíj médianapján.
Az Aston Martin jelenleg a konstruktőri hatodik helyért vív szoros csatát, mindössze négy pont előnnyel a Racing Bulls előtt. A spanyol veterán 36 pontjával tisztában van vele, hogy a hátralévő futamokon a pontszerzés és a pozíció megtartása lehet az egyetlen reális célkitűzés.
A Circuit of the Americas különösen nagy kihívást jelent az Aston Martin számára. "Az elmúlt években komoly nehézségekkel szembesültünk ezen a pályán. Érdekes módon 2023-ban kifejezetten versenyképes autónk volt, mégis küszködtünk. Most teljesen új megközelítésre van szükségünk a hétvégén, ha pontokat akarunk szerezni. A korábbi két év tapasztalatai alapján jelentősen át kell alakítanunk a stratégiánkat" – részletezte a kétszeres világbajnok.
A sprintfutamos hétvége kapcsán Alonso kifejezetten optimista hangot ütött meg. "Nagy előnyünkre válhat, hogy már pénteken kvalifikációval kezdünk. A sprintformátum általában kedvez a tapasztaltabb pilótáknak, és én maximálisan készen állok, hogy kihasználjak minden adódó lehetőséget. A középmezőnyben különösen fontos, hogy azonnal tempóban legyünk."
A világbajnoki címért folyó küzdelemmel kapcsolatban diplomatikusan, de határozott véleménnyel nyilatkozott.
"A McLaren pilótái kétségtelenül előnyben vannak, különösen ami a pontokat illeti. Oscar Piastri vezet, Lando Norris pedig mindössze 22 pont hátrányban van. Ugyanakkor Max Verstappen kivételes tehetség, és ha valaki képes ledolgozni ezt a hátrányt, az minden bizonnyal ő lesz."
A tapasztalt versenyző különösen őszintén beszélt a bajnoki hajrá pszichológiai aspektusairól. "Ha én vezetném a bajnokságot a legjobb autóval, egészen biztosan nem buknám el. Valójában nincs extra nyomás, ha az élen állsz. Ha most nem vagy vezető pozícióban, az egyszerűen azt jelenti, hogy nem volt meg hozzá a megfelelő autód, és valami váratlan fordulatra, mondhatni kis csodára van szükséged a győzelemhez."
Az Aston Martin számára az év végi futamok már egyfajta felkészülési időszakot jelentenek a 2026-os jelentős szabályváltozásokra. "Most is maximális teljesítményre törekszünk, és elengedhetetlen a motiváció magas szinten tartása. Több területen is fejlesztenünk kell a csapaton belüli működést. Ezeket a versenyeket egyfajta tesztként kell használnunk, miközben már a jövő évi naptárra is gondolnunk kell. Fontos, hogy megfelelően tudjunk regenerálódni az év végén, hogy januárban teljesen feltöltődve vághassunk neki az új szezonnak" – fejtette ki részletesen Alonso.
A spanyol pilóta külön kitért a versenyzői megközelítés változására a szezon végéhez közeledve. "Az utolsó futamokon minden apró részletre sokkal nagyobb figyelem irányul. Nem arról van szó, hogy év közben ne koncentrálnánk maximálisan, de a hajrában egyszerűen nincs hely a hibáknak. A bajnoki címért harcolók között bármikor változhat az állás, és ez extra nyomást jelent mindenkinek. Ugyanez igaz a bajnokság vezetésére is – még ha van is némi előnyöd, semmiképp sem szeretnéd elveszíteni azt."
