A 2025-ös idény a Forma–1 történetének egyik legemlékezetesebb éveként marad meg, hiszen miközben Max Verstappen elképesztő visszatérést mutatott be, a McLaren hat futammal a szezon vége előtt bebiztosította a konstruktőri világbajnoki címet. A versenyzői bajnokság végül mindössze két pont különbséggel dőlt el az utolsó futamon, ami Andrea Stella szerint kevesebb mint fél százalékos eltérést jelentett. A McLaren azonban nem csupán nyert, hanem a saját útját járva érte el ezt a sikert, ami a csapatfőnök számára különösen sokat jelentett.
Andrea Stella pályafutásának egyik meghatározó állomása a Ferrari volt, ahol a kétezres évek elején, egy rendkívül sikeres korszakban érkezett meg a Forma–1-be.
„A Ferrarihoz a kétezres évek elején kerültem, egy igazán eredményes időszakban. Ott nagyon gyorsan megértettem, mire képes egy jól felépített csapat, és ezt a tapasztalatot azóta is magammal hordozom, valamint igyekszem nap mint nap továbbadni a saját csapatomnak” – mondta, majd arra is kitért, hogy ez a szemlélet minden állomáson elkísérte, a McLarenhez való 2015-ös érkezésétől egészen a wokingi csapat irányításáig.
Miért volt különleges ez a szezon?
Amikor arról kérdezték, mire a legbüszkébb ebből a rendkívüli évből, Stella hangsúlyozta, hogy a folyamat legalább annyira fontos volt, mint az eredmény. „Lehet nyerni és lehet veszíteni, az út azonban teljes mértékben rajtunk múlik. Ez az, ami csapatfőnökként engem és az egész csapatot igazán büszkévé tesz. Azáltal, hogy mindkét versenyzőnek azonos esélyeket adtunk, végül jól döntöttünk” – fogalmazott.
Arra a kérdésre, mit vitt magával személyesen Wokingba, az olasz szakember egyértelmű választ adott. „Azt mondanám, némi józan észt. Az emberi kapcsolatok fontosságát, a teljesítmény világos értelmezését, valamint egy olyan gyakorlati filozófiát, amely a csapat védelmét helyezi előtérbe” – nyilatkozta.
Egyedi csapatkultúra Wokingban
Stella szerint a McLaren mai ereje az egységben rejlik. „Egy összetartó csapatról beszélünk. Az értékek, a történelem, valamint egy olyan technikai részleg, amilyennel a Forma–1-ben eltöltött 26 évem alatt még nem találkoztam” – mondta, majd kitért arra is, hogy Zak Brown-nal közösen teljesen újragondolták a technikai erőforrások elosztását.
„Olyan volt, mint egy kirakós, amelynek a darabjai nem illettek össze. Mindent az asztalra tettünk, újraszerveztük a struktúrát, és ellenállóbbá tettük a rendszert. Ezután érkeztek kulcsfigurák, például Rob Marshall, aki tapasztalatot, tudást és mindenekelőtt kockázatvállalási bátorságot hozott magával.”
A két versenyző világbajnoki harca külön elégtételt jelentett számára. „A siker egy nagyon hosszú út gyümölcse. Huszonnégy futam egy igazi maraton, amelyben a következetesség, az egység és az értékeinkhez való ragaszkodás egyszerre volt nehéz és elengedhetetlen. Üzenetet akartunk küldeni. Tizenhat világbajnoki cím sokat jelent, de meg akartuk mutatni, hogy bizonyos értékek ma is számítanak, és lehet egy fejlődésre épülő kultúrát létrehozni, nem pedig a múlt hibáin rágódót. Csapatként dolgoztunk, és csapatként is nyertünk: a versenyzők, a mérnökök, a pályán dolgozó szakemberek és az angliai technikai részleg együtt” – értékelt.
A versenyzők fejlődése
A csapatfőnök külön kitért arra is, mennyire nehéz volt a versenyzőknek alkalmazkodni ehhez a filozófiához.
„A Forma–1 szintje elképesztően magas. Ez a generáció már gokartos korától kezdve telemetriával dolgozik. Lando legyőzött egy négyszeres világbajnokot, és hatalmasat fejlődött emberként és pilótaként is. Győzni igazán csak akkor tanulsz meg, ha már nyertél. Az állandó csaták a csapattárssal és egy olyan ellenféllel, mint Max Verstappen, vagy gyorsan megerősítenek, vagy összetörnek. Lando igazi előrelépése tavaly történt, például az osztrák párharc során, ott kezdte elhinni, hogy képes Verstappent legyőzni. Megtanulta kizárni a külső zajt is, mi pedig technikai változtatásokat hajtottunk végre annak érdekében, hogy csak a vezetésre koncentrálhasson” – mondta.
Oscar Piastri kapcsán sem maradt el az elismerés. „Tudjuk, hogy Oscar világbajnok lesz. Már most is nagyon közel járt hozzá. A fejlődése lenyűgöző, ugyanis a nehéz pillanatokat – a Las Vegas-i kizárást vagy a katari stratégiai hibákat – anélkül kezelte, hogy bárkit hibáztatott volna. Még erősebben fog visszatérni” – tette hozzá.
Előretekintés 2026-ra
A jövővel kapcsolatban Stella hangsúlyozta, hogy a mostani eredmények nem a véletlen művei. „A mai sikerek az egész csapat munkájának gyümölcsei. Bízom a versenytechnikai részlegünk minőségében, ugyanabban a csapatban, amely két egymást követő évben is olyan autót épített, amellyel megnyertük a konstruktőri világbajnoki címet” – zárta gondolatait.
