Hegedűs László|2025. 12. 19. 14:35
Arrivabene szerint Hamilton technikai szerepvállalása veszélyes irányba viheti a Ferrari-kapcsolatot.

Maurizio Arrivabene szerint komoly figyelmeztető jelek láthatók Lewis Hamilton és a Ferrari együttműködésének kezdeti szakaszában, ugyanis a korábbi csapatfőnök úgy érzi, a brit világbajnok viselkedése kísértetiesen emlékeztet Sebastian Vettel maranellói éveire. Az olasz szakember úgy fogalmazott, a kapcsolat akár már azelőtt zátonyra futhat, hogy igazán kibontakozhatna.

Hamilton 2025-re hagyta el a Mercedest, ám az átállás a Ferrarihoz nem zajlott zökkenőmentesen. A szezon közepén, a Brit Nagydíjat követően a hétszeres világbajnok nyíltan beszélt arról, hogy részletes technikai anyagokat juttatott el a csapat vezetéséhez az autó fejlesztésének elősegítése érdekében.

„Rengeteg megbeszélésem volt. Leültem a csapat vezetőivel, Johnnal, Benedettóval és Freddel is” – mondta Hamilton, majd hozzátette, hogy ezek az egyeztetések több területet is érintettek.

Hamilton mélyen beleállt a technikai kérdésekbe

A brit pilóta részletesebben is kitért arra, milyen szinten kapcsolódott be a munkába. „Leültem az autófejlesztés vezetőjével, Loiccal, valamint több részleg irányítójával, és beszéltünk a jövő évi motorról, az első és a hátsó felfüggesztésről” – fogalmazott, kitérve arra is, hogy konkrét problémákat és elvárásokat fogalmazott meg.

Hamilton elmondása szerint ezek az anyagok nem egyszeri jelleggel készültek. „Olyan dolgokról volt szó, amelyeket szeretnék, illetve amelyekkel gondjaim vannak ezen az autón. Egész évben küldtem dokumentumokat. Az első futamok után összeállítottam egy teljes dossziét, majd a szünet alatt további kettőt is elküldtem, amelyeket most szeretnék átbeszélni” – mondta.

Arrivabene számára ezek a nyilatkozatok azonnal vészjelzésként hatottak. A korábbi Ferrari-csapatfőnök, aki 2014 és 2019 között irányította a csapatot, egyértelmű párhuzamot vont Vettel időszakával.

Arrivabene szerint Vettel példája intő jel

„Sebastian Vettel is ilyen dossziékat küldött. Írt, beszélt, mindent megosztott” – árulta el Arrivabene, majd lesújtó véleményt fogalmazott meg az akkori gyakorlatról. Meglátása szerint ezek az anyagok „szinte teljesen haszontalanok voltak”.

Hangsúlyozta, nem Vettel személyét kívánja bírálni. „Nem akarok rosszat mondani Sebastianról, de mindenkinek a saját dolgával kellene foglalkoznia” – jelentette ki, majd egyértelmű figyelmeztetést fogalmazott meg. „Amikor egy versenyző mérnöknek képzeli magát, ott vége. Onnantól tényleg vége.”

Arrivabene álláspontja szerint a probléma gyökere az, hogy a versenyzők csak korlátozott képet kapnak a technikai részletekről. „A pilóták két-három napot töltenek a szimulátorban, és kapnak egy általános benyomást, de az ördög a részletekben rejlik” – magyarázta, majd rámutatott arra is, hogy a valódi munka a pályán kezdődik.

„Amikor az autó kint van a pályán, a versenyző feladata az, hogy releváns visszajelzéseket adjon, amelyek alapján a mérnökök célzottan tudnak fejleszteni, különösen akkor, ha van benne potenciál” – tette hozzá.

A Ferrari igyekszik csillapítani a kedélyeket

Miközben Arrivabene borús jövőt vetít előre, Maranellóban igyekeznek hűteni a kedélyeket. A Ferrari vezető pályamérnöke, Matteo Togninalli nemrég arról beszélt, hogy a Hamilton és a Ferrari közötti kapcsolat közel sem olyan feszült, mint ahogyan azt kívülről sokan látják.

A csapat belső kommunikációja szerint továbbra is közös a cél, ám Arrivabene figyelmeztetése világossá teszi, hogy a múlt tapasztalatai alapján ez az egyensúly könnyen megbillenhet, ha a szerepek elmosódnak.

Élő közvetítés