Törő Ferenc|2025. 12. 13. 14:17
A korábbi Ferrari-főnök szerint a pilóták nem mérnökök, és nem is kellene annak képzelniük magukat.

Maurizio Arrivabene, aki 2015 és 2018 között irányította a Ferrarit, egy televíziós beszélgetés során reagált John Elkann elnök korábbi, éles hangvételű megjegyzéseire, amelyekben a csapatvezető arra kérte a versenyzőket, hogy „inkább vezessenek, és kevesebbet beszéljenek”. A korábbi csapatfőnök szerint ezek a kijelentések nemcsak szerencsétlenek, hanem hosszú távon ártalmasak is lehetnek a csapat egységére nézve.

„A szerelők valóban kiváló munkát végeznek, nemcsak a bokszkiállások során” – kezdte Arrivabene, majd hozzátette, hogy a mérnökök teljesítményét sem szabad lebecsülni, még ha a jelenlegi eredmények alapján – hiszen a Ferrari csak negyedik lett a bajnokságban – talán kevésbé tűnnek kiemelkedőnek.

A pilóták szerepével kapcsolatban is árnyaltabb véleményt fogalmazott meg. „Hogy kevesebbet kellene beszélniük? A Forma–1 ma már alapvetően a kommunikációra épül, különösen a versenyzők részéről. Ez egy olyan kereskedelmi tényező, amit nem lehet figyelmen kívül hagyni. Most, hogy véget ért a szezon, mindenki láthatta, mi történt. Ilyenkor inkább csendben kellene maradni minden szinten, és előre tekinteni.”

A beszélgetés során szóba került Lewis Hamilton híres „dossziéja” is, amelyben a brit pilóta technikai és fejlesztési javaslatokat gyűjtött össze új csapata számára. Arrivabene ezzel kapcsolatban meglehetősen szkeptikusan nyilatkozott.

„Hamilton dossziéi? Vettel is küldött nekem hasonló anyagokat. Hasznosak voltak? Nem igazán” – mondta tömören, majd hozzátette, hogy szerinte mindenki maradjon a saját területén.

„Ez persze nem azt jelenti, hogy a pilóta csak egy végrehajtó szerepét tölti be. A versenyzőknek igenis van szerepük az autó fejlesztésében. De azt gondolni, hogy egy világbajnok – még ha Hamiltonról is van szó – automatikusan át tudja ültetni egy másik csapat tudását, túlzott leegyszerűsítés. Ennél sokkal összetettebb a helyzet” – magyarázta.

Arrivabene szerint a modern Forma–1-es autók fejlesztése olyan bonyolult folyamat, amelyet kívülről szinte lehetetlen átlátni. „A versenyzők eljönnek a gyárba, szimulátoroznak két-három napot, és kapnak egy általános képet arról, hogyan halad a projekt. De egy Forma–1-es autó több mint 50 ezer alkatrészből áll, amelyek mind egymással kommunikálnak. Az ördög a részletekben rejlik, ahogy mondani szokás” – zárta gondolatait.

Élő közvetítés