A hétszeres világbajnok Hamilton már a Holland Nagydíj előtt bajba került Zandvoortban, amikor a rajtrácsra vezető köre során megsértette a sárga zászlós előírásokat.
A Ferrari pilótája később a 23. körben a 3-as kanyar falának ütközött és kiesett, ám a történet ezzel nem ért véget - a versenybírók 5 rajthelyes hátrasorolást és két büntetőpontot rótak ki rá Monzára.
A pálya különleges jellege miatt - az íves utolsó kanyar és a nagy sebesség következtében - a pilótákat már a verseny előtt figyelmeztették, hogy dupla sárga zászló lesz érvényben a rajtrácsra vezető körök során. Ez a rajtrácson állók biztonságát szolgálja, egyúttal pedig jelentős sebességcsökkentést követel meg a bokszutcába való behajtáskor.
A dupla sárga zászlós szabály szerint „jelentősen csökkenteni kell a sebességet" - ezt Hamilton a bírák megítélése szerint nem tette meg megfelelően.
Az adatelemzés során kiderült, hogy ugyan 20 km/órával lassabban haladt át a zónán, mint az edzésen, továbbá a gázpedált csak 10%-ban használta és 70 méterrel korábban emelte le a lábát, ez mégsem volt elegendő.
A versenybírók álláspontja szerint a 20 km/órás csökkenés nem minősül „jelentős" sebességmérséklésnek, Hamilton pedig nem „jelentősen csökkentett sebességgel" hajtott be a bokszutcába.
A sportbírók mégis méltányosságot gyakoroltak, mivel a Ferrari hazai futamára az eredetileg járó 10 helyes büntetés helyett csak 5-öt szabtak ki, elismerve Hamilton lassítási kísérletét. A két büntetőpont megszerzésével a brit versenyző összpontszáma kettőre emelkedett a 12 hónapos időszakban.