Motorsport.hu|2025. 11. 17. 07:58
A 2026-os szimulációk nagy eltérései félrevezetők lehetnek.

A 2026-os szabályrendszer közeledtével a csapatok már hónapok óta a következő korszak autóin dolgoznak, ám a fejlesztések korai szakaszára jellemző bizonytalanság ezúttal talán még látványosabb, mint korábban.

A Pirellihez beérkező első leszorítóerő-számítások ugyanis jóval szélesebb spektrumot mutattak, mint amire bárki számított, ami látványos címlapokat eredményezett – de korántsem azt jelenti, hogy ekkora különbségek látszanak majd a pályán is.

A motorsport.com-nak nyilatkozó Mario Isola igyekezett helyre tenni a helyzetet. Mint mondta, a Pirelli minden évben bekéri az istállók előrejelzését, hogy meghatározhassák, milyen terhelésre kell felkészíteni a gumik szerkezetét. Ezek az adatok azonban csak iránymutatást adnak, semmiképp sem tekinthetők pontos jóslatnak.

„A csapatok megadják, hol gondolják magukat a következő szezon végére. Ezek a számok nekünk fontosak, de önmagukban nem árulják el, milyen lesz a valós erősorrend” – fogalmazott, majd arra is kitért, hogy a most látott nagy szórás korántsem jelzi előre a mezőny szétszakadását. Elmondta, hogy a szimulációk ebben a fázisban mindig bizonytalanok, és a mérnökök is jól tudják, milyen nagy mozgásterük van még.

Isola úgy látja, a túlzott következtetéseket inkább érdemes kerülni. „Olvastam olyan elemzéseket, amelyek szerint ezekből az adatokból már most meg lehet mondani, ki lesz a leggyorsabb jövőre. Valójában egyáltalán nem így működik a helyzet” – mondta, majd rámutatott, hogy az eltérő aero-szintek mögött temérdek tényező áll, a légellenállástól kezdve a különféle kompromisszumokig.

A gumibeszállító helyzete ettől függetlenül nem egyszerű, hiszen a 2026-os terheléseket úgy kell megcélozniuk, hogy a csapatok kezdetben távolról sem ugyanazt a képet látják.

Isola szerint az első fejlesztési fázisban elsősorban a tartósságra koncentrálnak, hiszen a gumiknak a szezon végére várt terhelést is bírniuk kell. A keverékek kialakítása viszont jóval kényesebb, és nagyban függ attól, hogy a csapatok mennyire közelítik egymást a következő körös szimulációkban.

Az olasz szakember biztos benne, hogy decemberre sokkal kisebb lesz a szórás. Ahogy felidézte, ugyanígy történt akkor is, amikor 2022-ben bevezették a 18 colos kerekeket - az első adatok nagyon különböztek egymástól, később azonban a csapatok számai fokozatosan összeértek.

Mire újra megkapják a friss előrejelzéseket, a Pirelli már homologizálja a 2026-os abroncsok konstrukcióját, de a keverékválasztás finomhangolásában még hasznosíthatják az új információkat.

Isola szerint a cél az, hogy a 2026-ra készülő gumicsomag elég széles tartományt fedjen le. Mint mondta, a C3-as lesz a viszonyítási alap, ugyanazzal a keménységgel, mint amit a 2025-ös verzióból ismerünk. Ehhez igazítják majd a többi keveréket, hogy nagyobb különbségeket kapjanak közöttük, és könnyebben reagálhassanak arra, ha a csapatok – bármilyen okból – a vártnál lassabban kezdik a szezont.