Motorsport.hu|2025. 10. 15. 19:34
A McLaren és Alex Palou között zajló bírósági per révén sok háttérinformáció látott napvilágot, így többek között az is kiderült, hogy egyes versenyzők mennyit fizetnek azért, hogy elindulhassanak egy Forma–1-es szabadedzésen.

Rjó Hirakava, aki a Toyota gyári versenyzője a WEC-ben, 3,5 millió dollárt fizetett a McLarennek azért, hogy autóba ülhessen a 2024-es Abu-dzabi Nagydíj első szabadedzésén, a bevetésre pedig két korábbi autós teszttel készült fel.

Az igen komolynak mondható összeg felfedi, hogy az FP1-es beugrások egyfajta üzletté váltak az F1-es istállók számára, akiknek egy szezonon belül már autónként kettő, tehát összesen négy alkalmat kell a fiatal tehetségek rendelkezésére bocsátaniuk. Ez azonban lehetőséget kínál arra, hogy komoly összegeket kérjenek el egy feltörekvő versenyzőtől, aki mindenáron meg akarja mutatni, mire képes egy királykategóriás autóban.

És hogy mindez miként kapcsolódik Palou és a McLaren ügyéhez? A tárgyalás során felszínre került dokumentumokból kiderül, hogy a négyszeres IndyCar-bajnok is „vásárolt” magának egy korábbi autós tesztet még 2023 októberére. Az írásos bizonyítékokból pedig kiderül, hogy Hirakava bő egymillió dollárt fizetett egyetlen TPC-tesztért, ami majdnem 300 ezerrel drágább, mint amennyibe Palou két TPC-tesztje került a McLaren szerint.

Mindez pedig része volt a japán korábban említett 3,5 milliós csomagjának, melybe beletartozott egy második TPC-teszt, valamint az abu-dzabi FP1-es szereplés is. Ezek a pénzügyi részletek pedig a Palou-ügyben is fontos szerepet kapnak, hiszen a pilóta ügyvédei szerint nem kellene kifizetniük a csapat által követelt teljes, 20,7 milliós kártérítést, mivel a korábbi autós tesztek az istálló javát szolgálták.

Ez persze csupán egy kis szelete az egész botránynak, de a számok azért rávilágítanak, hogy olykor milyen komoly összegekbe is kerülhet egy versenyzőnek, ha el akar jutni a legmagasabb szintekre. Nyilván nem arról van szó, hogy minden beugrós versenyzőnek ennyit kell fizetnie egy-egy alkalomért, de a versenyzőknek a tehetségük mellett érdemes mély zsebekkel is rendelkezniük.

Zak Brown érdekes módon elmondta, hogy „még Lando Norris” is fizetett azért, hogy része legyen az F1-es csapatnak, mielőtt 2019-re előléptették volna teljes szezonos pilótává. Bárhogy is van azonban, a versenyzői lét rendkívül drága, ahogyan egy csapat működtetése is, így nem csoda, hogy az istállók próbálják kihasználni az alkalmat a pénzszerzésre.

Palou és a McLaren pere egyébként a jövő héten folytatódik, így várhatóak még új és érdekes részletek.

Élő közvetítés