Motorsport.hu|2025. 08. 17. 16:53
Az F1: A film nem csupán egy film, hanem a Forma-1 márkaépítésének és szponzorációs stratégiájának új mérföldköve, melynek köszönhetően a sportág szórakoztatásból életstílus-branddé válik.

Az F1: A film újabb lépés a Forma-1 fejlődésében, ugyanis a sport immár nem csak versenyzés, hanem globális életmód-márka. Már a Drive to Survive dokumentumfilm is megmutatta, hogy a Forma-1 képes új piacokat, korosztályokat és női rajongókat megszólítani, de az F1-es film még magasabb szintre vitte. A film világát tudatos marketing- és szponzorációs stratégiával építették be a valódi F1-ökoszisztémába, ahol a fikció és a valóság határai elmosódnak.

A film gazdasági hatása azonnali volt, hiszen megjelenése után a Forma-1 bevétele 40%-kal nőtt, túllépve az egymilliárd eurós negyedéves határt. Ennek mintegy 15%-a közvetlenül a filmhez köthető, de az F1 TV előfizetések száma is jelentősen emelkedett.

A szponzorok – akik a filmben a fiktív APXGP csapatot támogatták – szintén profitáltak, az Expensify, Tommy Hilfiger, SharkNinja, Mercedes-Benz, EA Sports, Heineken és T-Mobile részvényei átlagosan 2,46%-kal emelkedtek, az Expensify pedig rekord internetes keresési forgalmat generált.

Aktív szponzoráció és kreatív márkaépítés

A film szponzorai nem elégedtek meg a hagyományos termékelhelyezéssel. Az Expensify például a fiktív APXGP csapat névadója lett, és kreatív promócióval a nyitóhétvége jegyárait visszatérítette a rajongóknak, akik ezt a közösségi médiában is megoszthatták. A Heineken egy 30 másodperces reklámfilmet készített Brand Pitt és Damson Idris főszereplésével, amely a felelős alkoholfogyasztást népszerűsítette.

Az EA SPORTS F1 25 videojátékban a játékosok APXGP csapatot választhatnak Brand Pitt karakterével együtt, így a film világa ténylegesen beépült a sportág digitális univerzumába. A Tommy Hilfiger a Met Galán is megjelent, Damson Idris APXGP-versenyautóval érkezett, majd a versenyruhát levéve egy Tommy Hilfiger szmokingban pózolt – így a márka a film hatásán túl is extra figyelmet kapott.

A Hot Wheels APXGP autó miniatűr változata is elkészült, ami a film világát kézzelfogható formában hozta közelebb a rajongókhoz és jelentős közösségi média aktivitást generált.

Az Apple is aktívan részt vett a promócióban, hiszen a Wallet appon keresztül push értesítéseket küldtek jegyárkedvezményekről, az Apple Maps-en különleges helyszíneket jelöltek meg, az Apple TV-n pedig haptic feedback-es trailert mutattak be.

A trailer már egy évvel korábban, a 2024-es Brit Nagydíjon megjelent, valódi F1-pilóták – például Lewis Hamilton – is szerepeltek benne, a szponzorok logói pedig a filmben is láthatóak voltak, így a nézők számára a fikció és a valóság határai elmosódtak, a szponzormárkák pedig soha nem látott elérést kaptak.

Stefano Domenicali, az F1 elnöke szerint a film nemcsak gazdasági, hanem reputációs szempontból is óriási hatású, ugyanis a fiatal és női rajongók aránya már most 40%, és a trend tovább erősödik. Az F1: A film példája mutatja, hogy a szórakoztatás, a digitális aktiváció és a kreatív szponzoráció együtt új szintre emelheti a sportágat.

A film tehát nemcsak szórakoztatás, hanem a Forma-1 globális márkaépítésének, digitális stratégiájának és szponzorációs forradalmának is eszköze lett. A sportág pedig így válik a versenypályáról egyre inkább kulturális és életmód-jelenséggé.

Élő közvetítés